Nu börjar krokusen i trädgården blomma

Kokus på framsidan framför rönnen

Krokus på framsidan framför rönnen

Den första krokusen visade sig den 28 februari, vilket är extremt tidigt här. Sedan dess har det varit dagar med nedåt 10 minusgrader, det har varit snö och regn, det har töat, det har fryst på. ImageMen sakta men säkert har den lilla snö som varit försvunnit. Nu är den helt borta sedan någon vecka, vilket också är extremt tidigt, det brukar hända först i slutet

Krokus i min gräsmatta har just visat knoppar.

Krokus i min gräsmatta har just idag visat knoppar.

av april. Och nu har krokusen på framsidan börjat blomma ordentligt och till och med krokusen i min gräsmatta visar knopp. Och snödropparna har stått i flera veckor eftersom vädret varit så kyligt. Ska vi kunna börja gräva redan om

Min lilla trädgård, den har liv i sig!

Min lilla trädgård, den har liv i sig!

någon vecka? Det vore det tidigaste jag upplevt här sen jag började odla 2005 i så

Snödroppar i skydd av buskpionen som blir hallonröd-rosa.

Snödroppar i skydd av buskpionen som blir hallonröd-rosa.

fall och sedan 2006 då jag fick min trädgård. Underbart oavsett! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i inspiration, lökväxter, snödroppe, trädgård, vårlök. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu börjar krokusen i trädgården blomma

  1. lenaericsson skriver:

    Både kul och otäckt att det är så tidigt. Än har jag snö, men ovanligt lite och det här blir nog första året på 20 år som vi firar valborg utan snö det tror jag…

  2. blomjonas skriver:

    Jag har aldrig varit med om valborg utan snö, även om lotterna varit snöfria nåt år. Svårt att veta om man ska bli orolig eller inte…

Kommentera

