Det växer så fort!

Min stora lott den 19 augusti. Kålraden är till höger om stolen.

Min stora lott den 19 augusti. Kålraden är till höger om stolen.

Kålen den 18 augusti, brocccoli, spetskål, vitkål. Den står alldeles för tätt, jag vet.

Kålen den 18 augusti, brocccoli, spetskål, vitkål. Den står alldeles för tätt, jag vet.

Det är inte klokt vad fort det växer när det väl sätter fart här uppe. Jag har ju aldrig odlat i någon annan växtzon, det kanske är så överallt, men hos mig som inte har växthus (jag tror det skulle hjälpa) är en stor del av sommaren en evighetslång väntan med framförallt ogräsrensning, lite gallring och en del gödsling. Visst ser man att det växer, men det är väldans glest och man undrar om det verkligen någonsin kommer att ta fart. Men det gör det. I år var ju sommaren ovanligt torr med bara uppmätta cirka 30 mm nederbörd fram till slutet på juli. Men äntligen

Solrosor den 18 augusti.

Solrosor den 18 augusti.

Luktärter den 19 augusti.

Luktärter den 19 augusti.

kom en rejäl rotblöta, den 30-31 juli kom det 27 mm och det var den växtinjektion som växterna behövde. Någon vecka senare kom det 40

Kålen, den 20 juli, så liten den ser ut!

Kålen, den 20 juli, så liten den ser ut!

mm och det gjorde inte saken sämre. Det fullkomligt exploderade, kålen svällde, solrosorna sköt i höjden och luktärterna blev helt

Kålen den 28 juli, ett par dagar före det stora regnet. Jag hade vattnat ordentligt ett par gånger.

Kålen den 28 juli, ett par dagar före det stora regnet. Jag hade vattnat ordentligt ett par gånger.

plötsligt blommande buskar. Det är som i öknen, ett regn och allt

Blåklint. Såklart händer det saker även före augusti, tex blommar denna underbara klassiker!

Blåklint. Såklart händer det saker även före augusti, tex blommar denna underbara klassiker!

frodas. Och att det inte samlades vatten i mina gångar eller diken visar att det verkligen var torrt. Nu är det fortfarande fuktigt i jorden, det enda jag gör nu är binder upp luktärter och solrosor. Och… rensar ogräs. =) Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

