Sensommar. Skördetid.

Det är sensommar, snart höst och det är skördetid. Det här odlingsåret har jag rensat, rensat och rensat ogräs. Jag har lärt mig att om man ska göra en enda sak – så är det att rensa ogräs. Tråkigt, jobbigt, tungt. Men mödan värd. Sommaren blev fantastisk, vem hade anat? En tidig, men kall vår, följdes av värme och torka och slutligen, äntligen regn. Regnet fick växterna att explodera.

Min lilla lott. Rödbetor, morötter, ringblommor, dill, lök.

Min lilla lott. Rödbetor, morötter, ringblommor, dill, lök.

Nu är det just så vackert som man drömmer om att det ska bli på våren när man sätter sina fröer. Det har gått fort, som alltid. Jag har inte skrivit här så mycket som jag har velat, men odling är hårt ibland och jag har inte orkat helt enkelt. Det är också okej. /Jonas

Självsådd gurkört och ringblommor.

Självsådd gurkört och ringblommor.

Sockerärter.

Sockerärter.

Skördad squash, sockerärter, broccoli, morötter, persilja.

Skördad squash, sockerärter, broccoli, morötter, persilja.

Dill och palsternacka efter regn den 20 juli.

Dill och palsternacka efter regn den 20 juli.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Åran, odling, odlingslott, ringblommor, Sensommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

