Färdigrensat och pionerna blommar

Nu har jag äntligen rensat fram mina grönsaker och blommor. Men man har ju aldrig rensat klart, jag har redan rensat på flera ställen igen, bland annat min indianrabatt som bitvis växer bra. Det är roligare att

min indianrabatt, närmast en squash, i lådan står en gurka. Jag har också ärter och potatisar som självsått sig från förra sommaren.

min indianrabatt, närmast en squash, i lådan står en gurka. Jag har också ärter och potatisar som självsått sig från förra sommaren, ringblommor och krasse.

rensa nu, för samtidigt som man rensar får man studera sina små skyddslingar och se hur de mår. Kålen verkar må bra, även om kålfjärilslarverna förstås ätit på den. Men det är faktiskt bara att vända på bladen och pilla bort dem och döda dem mellan fingrarna. Känns alltid lika bra. =) Nu blommar mina pioner också, helt fantastiskt.  Det är ju svårt att välja en favoritblomma, men jag tror att pion är en stark kandidat till den positionen. /Jonas =)

Pion som jag fått av min mamma och flyttat från Göteborg 2009. Första sommaren den blommar.

Pion som jag fått av min mamma och flyttat från Göteborg 2009. Första sommaren den blommar.

En luktpion i min trädgård från 2006, tredje året den blommar.

En luktpion i min trädgård från 2006, tredje året den blommar.

Ljuset är magiskt ibland.

Ljuset är magiskt ibland.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i kål, kålväxter, odlingslott, pioner, potatis, ringblommor. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Färdigrensat och pionerna blommar

  1. lenaericsson skriver:

    Kålfjärilslarver och ägg känns lite bra att krossa…man kan behöva få utlopp för sina mordiska sidor i bland också…;) men kålflugan är en lömsk fiende. Hittade en omkullvält planta häromdagen. Jjag grävde ur ordentligt kring roten och peppar, peppar…än så länge står de andra…jag fotade en fluga i fjol. Den t.o.m ser ut som en skurk! http://tradgardssurr.wordpress.com/2013/06/09/kal-ar-populart-for-alla-aven-for-insekter/

  2. lenaericsson skriver:

    Glömde fråga, hur gick det med höstsådden av morötter. Har det fungerat bra?

  3. Fröbomb skriver:

    Pioner är ju väldigt pampiga, det är svårt att tycka illa om de!

Kommentera

