Nu har jag nästan rensat klart allt

Jag har rensat som ett jehu de senaste dagarna. Jag haft tur med vädret, det har varit uppehåll, sol och blåst och runt 25 grader, lagom

Så här såg ett av landen ut före. Här finns persilja, selleri, blåklint, dill, mangold.

Så här såg ett av landen ut före. Här finns persilja, selleri, blåklint, dill, mangold.

Rensat.

Om man tittar noga så är det rader framrensade här, men både persiljan och bleksellerin är pyttesmå. =)

väder för att rensa rabatterna, även om solen ibland kan bli för stark. Nu har jag rensat fram mina tre ogrästäckta grönsaksbäddar och det mesta har grott bra. Det enda som inte alls grott bra var svartroten, jag hade inget minne av att de hade så låg grobarhet. Så jag kompletteringssådde svartrot, men även dill, rödbetor, mangold och  blåklint. Dessutom nysådde jag kålrabbi som man ska kunna så ändå in i juli. Nu när ljuset flyr är det tid att sätta asiatiska kålväxter och sallater, de vill ha mindre ljus. Det är även dags att sätta spenat igen. Det har gått ovanligt lätt att rensa i år, förmodligen tack vare min ovanligt grundliga vårrensning av framförallt strändfräne. Skönt att det lönade sig! =) Jonas

Här är det första jag sådde, den 15 maj och den 31 maj på min lilla lott. Gul och röd lök, morötter, rödbetor, svartrot, dill, ringblommor.

Här är det första jag sådde, den 15 maj och den 31 maj på min lilla lott. Gul och röd lök, morötter, rödbetor, svartrot, dill, ringblommor.

Här är en av de stora rabatterna som jag också rensade fram. Tex hittade jag små sömntutor jag tryckt ner här och där!
Här är en av de stora rabatterna som jag också rensade fram. Tex hittade jag små sömntutor jag tryckt ner här och där!

Här är årets version av indianrabatt, växterna i denna ska kompletterar varann, tex ska sockerärterna ge squashen kväve.

Här är årets version av indianrabatt, växterna i denna ska kompletterar varann, tex ska sockerärterna ge squashen kväve.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lök, mangold, morötter, plantering, sömntutor, svartrot. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nu har jag nästan rensat klart allt

  1. ulrika Söderlund skriver:

    Härligt att se hur det växer och så fint det blev när du rensat ogräset. Det lät intressant med Indian rabatt =), får goggla mer om det. Hälsningar Ulrika I Bussjö

  2. lenaericsson skriver:

    Trodde inte man kunde så svartrötter så här sent. Hade fått för mig att de behövde lång tid på sig för att hinna bli klara, lite som palsternackor. Jag har därför aldrig kommit mig för att prova, men fungerar det för dig så borde det fungera för mig! Ska djupgräva en bädd och vara beredd nästa år!

  3. blomjonas skriver:

    Jag har aldrig hört att det inte går, men när jag har sått dom har dom inte blivit så grova. Vi får väl se. Jag kompletteringssådde mest för att raden skulle bli fin! =)

  4. Vilka härliga odlingar!!!!

Kommentera

