Vilka galna dagar

Först var jag borta på den absolut fantastiska Chelsea Flower Show i London, sedan på en intensiv släktträff i Berlin och därefter hem till högsommar i zon 5. Som jag befarade hade allt slagit ut, tulpanerna fläkte ut sig i solen och gräset var alldeles för högt. Och på mina

Stora lotten före gräsrensningen.

Stora lotten före gräsrensningen.

lotter hade ogräset tagit över, även där jag hade rensat innan jag for. Tack och lov hade jag fått i potatis (den 17 maj) på min lilla lott, som tittade upp när jag kom hem. Så fin!  Men det blev till att börja rensa om och försöka komma ikapp. Hemskt nog känner man sig jättesen eftersom sommaren redan är här, men det är man inte – inte här i zon 5. Tvärtom är jag tidig, jag brukar inte få potatisen i jorden så tidigt. Det stora problemet är att ogräset vuxit så mycket de här varma dagarna. Det ställer till det och man känner sig försenad och aldrig har det känts så tröstlöst och tungt att rensa ogräs som den här våren. Men nu har jag rensat upp en del och fått i all potatis, en hel del fröer och nu är det dags att få det förodlade i jorden. Underbart att vara igång! Jonas

stora lotten efter

Stora lotten efter rensning. Har satt potatis, salladslök (förodlad), vitlök (sjävsådd), gul och röd lök, blekselleri (förodlad) och blåklint på en rad.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott, potatis, vårbruk, vårsådd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

