Åh vilken morgon

Jag har lyckan att få gå upp klockan 4 varannan vecka, eftersom jag börjar jobba klockan 5. På vintern är det väl inte alltid så kul, men på våren och

Tulpanerna är mer röda än gröna nu.

Tulpanerna är mer röda än gröna nu.

Snart fläker de ut sig i läppstiftsrött.

Snart fläker de ut sig i läppstiftsrött.

sommaren är det underbart. Det är ljust, fåglarna sjunger och allt är stilla. I går och inatt hade det regnat så allt får ett extra skönhetsfilter över sig, alla färger blir starkare. Och nu är mina första tulpaner på väg att slå ut. De är verkligen som vackrast nu, när det röda håller på att ta över i de gröna knopparna. När de här slår ut och solen skiner fläker de ut sig och är faktiskt inte alls charmerande. Och violen står fortfarande och är söt och hallonens blad sväller. Och julrosen blommar fortfarande och mitt lilla ”woodland” just har vaknat. Underbart. /Jonas

violen blommar och döftar sött.

Violen blommar och doftar sött.

Julrosen står fortfarande i blom.

Julrosen står fortfarande i blom.

mitt lilla woodland har vaknat till liv.

Mitt lilla woodland har vaknat till liv.

En av rabatterna där jag satte en klematis igår.

En av rabatterna där jag satte en klematis igår.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, tulpaner, woodland. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Åh vilken morgon

  1. villacalifornia skriver:

    Jag älskar våren sommaren när man får chansen att vakna med naturen….

Kommentera

