Violpastillerna står i rabatten och såkaoset har tagit över

Mitt vardagsrum och sådderna.

Mitt vardagsrum och sådderna.

Nu har jag sått en massa fröer och jag inser att jag är sent ute – igen! Det hjälper tydligen inte att jag i min väderdagbok skriver i början av april  ”så kål”. Så kålen blev sådd i förrgår. Fast jag har sått kål senare än så tidigare  år och jag har fått kål då också. Jag tror att orsaken till att  jag drar mig för sätta fröer är att jag vill skjuta upp det kaos i hemmet som sådderna orsakar. Det blir jordigt medan man håller på och jorden försvinner inte riktigt förrän alla sådder är utsatta. Det blir också fult, ingen kan ju påstå att mitt i övrigt inte alls perfekt inredda vardagsrum blir direkt vackrare av gamla köttråg, tomat- och godisburkar och

Luktviolens kudde.

Luktviolens kudde.

andra sparade kärl. Så jag drar mig att sätta igång, och jag blir sen. Men nu är det gjort, och trots min ovilja lär det bli ett par till sådder. I min trädgård blommar luktviolen, viola odorata, just nu. Jag trodde att namnet var lite överdrivet, men den doftar verkligen violpastill.

Luktviolens söta väldoftande blommor.

Luktviolens söta väldoftande blommor.

Den sprider sig fint och har limegröna blad som blir väldigt dekorativa när den blommat klart. Den rekommenderas verkligen, den är en av de sötaste blommor jag sett! =) Men snart blir den avlöst av en annan väldoftare, liljekonvaljen. Jag fick en tuva förra året och det dröjde ett tag innan den tittade upp, men nu är den på gång! /Jonas

Eftermiddagssol på terassen

Eftermiddagssol på terassen

Liljekonvaljen titttar upp.

Liljekonvaljen titttar upp.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i kål, kålväxter, liljekonvalj, odling, odlingslott, vårbruk, vårsådd, viol. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Violpastillerna står i rabatten och såkaoset har tagit över

  1. Marie skriver:

    Det är vackert med liljekonvaljerna när de blommar men tråkigt när de dör.

Kommentera

