Jag har premiärfixat i trädgården!

Före rensning. Under det torra gräset fanns backsippor.

Före rensning. Under det torra gräset fanns backsippor.

Äntligen blev det dags att fixa för första gången i trädgården i år. Jag tog bort nedvissnat från förra året, vilket jag tror egentligen inte behövs, jag tuktade rosorna en smula (tidigt enligt alla råd, men det går nog bra), jag rensade bort det första synliga ogräset, jag klippte ner några hallongrenar, jag tog bort snöskydden runt några buskar, jag ansade en klematis rejält, jag kratsade ogräs mellan stenplattorna och jag borstade bort löv och skräp.

Efter första rensningen och fix blev det såhär!

Efter första rensningen och fix blev det såhär!

Och det blev så vackert. Solen sken och jag satt och njöt när jag var klar. Och på gräsmattan blommar krokusen som en sista fanfar för våren innan den vissnar ner och jag får vänta ett år på den. Det är så underbart Krokus att röja första gången i trädgården. Då upptäcker man en massa växter man hade glömt bort, som backsippan som hade stått under ett vissnat gräs utan att jag sett den. Eller floxens röda skott som jag också hade glömt och för vars skull jag klippte ner trädpionen så förfärligt sedan hon blommat förra året. Men hon växer också fint redan, lite oformad just nu, men tror jag ska klippa ner och forma henne efter att hon blommat.  Och nedanför min skräphög blommar julrosen. Jag hade inte sett tidigare hur den funkar, det första som tittar upp är knopparna bland fjolårets blad som inte har vissnat ner. /Jonas =)

Julrosen

Julrosen blommar nu här i zon 5.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i hemmafix, perennarabatt, trädgård, tulpaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

