Det är så vackert ute nu

Det var valborgsmässoafton. Det hade småregnat hela eftermiddagen dagen innan och på natten. Det är många som klagar, men jag blir glad. Dels för att jag som är uppvuxen på västkusten saknar regn på vintern här i zon DSC_04725, dels för att regnet behövs just nu för att ge

Fjolårets nervissnade  växter är kvar. Ett klot blir fint i väntan på årets.

Fjolårets nedvissnade växtrester är kvar. Ett klot blir fint i väntan på årets blommor

växtligheten en liten skjuts. Jag älskar att gå runt i trädgården på morgonen och se hur saker växer, särskilt nu när det är tidig morgon och man känner att man har en hel härlig dag framför sig. Valborg är vårens stora dag. När jag växte upp i Göteborg var det ibland årets första riktigt varma dag och träd och buskar slog ut. Här i Umeå är man glad om snön är någorlunda borta. Riktigt varmt är det sällan här den här dagen, och grönt kan man inte heller påstå att det är. Men

Äntligen har Kung Groda fått komma ut i sitt rike.

Äntligen har Kung Groda fått komma ut i sitt rike.

vackert är det ändå, även här och man blir glad när man ser pionernas röda spetsar sticka upp och man vet att snart ska man ut och gräva. Jag har en lottgranne som försöker så lite före 1 maj, och eftersom snön försvinner så sent är det 30 april som är sista chansen. Så blev det för mig också, jag satte lite spenat på min lilla lott. Jorden hade inte alls rett sig, det låg skräp överallt,  men det är skönt att ha kommit igång trots det! Jonas =)

Under fiberduken har jag satt spenaten.

Under fiberduken har jag satt spenaten.

I fågelbadet blir några stenar vackra.

I fågelbadet blir några stenar vackra.

Hibiskusen som jag hade på min utställningsbalkong är fortfarande vacker, nu hemma hos mig.

Hibiskusen som jag hade på min utställningsbalkong är fortfarande vacker, nu hemma hos mig.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, odling, odlingslott, spenat, vårbruk, vårsådd. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det är så vackert ute nu

  1. villacalifornia skriver:

    Verkligen kul att kunna få läsa intressanta inlägg från andra delar av Sverige.
    Här i Göteborgstrakten har ju våren kommit längre men samtidigt är det svårt att se att Sverige är så långt och olika varandra i de olika delarna.

    Fr några år sedan plockade jag vitsippor och lade i ett kuvert och skickade till en bekant i Umeå som sedan hade vitsippor på sitt köksbord med snön låg vit utanför fönstret…

  2. Berit skriver:

    Visst är det härligt att vi är på gång igen:)
    Ha en underbar dag!!

Kommentera

