Snön är borta på lotterna! Är det rekordtidigt?

Jag är nästan i chock. Glädjechock. Snön på odlingslottområdet är nästan helt borta. Äntligen! Och redan! Det trodde jag faktiskt inte att den skulle vara det nu redan.

Här är min lilla lott. Än vet jag inte vad jag ska ha på den.

Min lilla lott. Än vet jag inte vad jag ska ha på den. Enligt växtordning borde det bli potatis längst fram.

Och redan växer rabarbern. Ska täcka den så den bleks.

Rabarbern – ska täckas så att den bleks.

Och dessutom var det inte särskilt blött där. Betyder detta att vi kan börja gräva i jorden snart? Det är ju såhär de har det i södra Sverige, och man  känner att man kanske måste ställa om tanken en smula.

Och här har krokus hittat ljuset.

Och här har krokus hittat ljuset.

Jag brukar inte räkna med att jag kan vara ut vid mina lotter och gräva förrän i mitten på maj, men nu vet man inte. Jag köpte sättpotatis på trädgårdsmässan som slutade idag, där jag ju deltog både med prat och en balkong.

Här sitter jag och läser Kristina Lugns dikstsamling "Bekantskap önskas med äldre bildad herre"

Jag läser Kristina Lugns dikstsamling ”Bekantskap önskas med äldre bildad herre” som låg på bordet. Balkongen hette ”Belle rêve”, vacker dröm. Fotograf är Karin Engman

Och till mässan hade potatisodlaren Bitte Persson kommit ända från Larsviken i  Skåne och tagit med sig 30 sorters sättpotatis, varav jag köpte två,  den tidiga Pentland Javelin och den något senare British Queen.  Det ska bli spännande att se hur de artar sig här hos oss. Bitte sa att man kunde sätta Pentland i en hink och ha färskpotatis redan till midsommar, så det ska jag testa! Och vad gäller balkongen, som ju tävlade om mässbesökarnas gunst, fick jag och den se oss besegrade av Trädgård Nymyran från Burträsk! Grattis!! =) Det var otroligt roligt och en stor ära att få vara med! jag köpte hem några pelargoner och en hängande  saint paula också av amatörsällskap för respektive blomma. Det är det som är så härligt med trädgårdsmässor, att man köpa med sig saker som är svårt eller omöjligt att hitta i butik! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Larsviken, odling, odlingslott, sättpotatis, Trädgårdsmässa, Trädgårdsutställning, vårbruk, vårsådd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

