Vårblomma i november!

Gullvivan blommar i november.

Man tror inte att det är sant. Det har visserligen varit en mild höst, men inte ovanligt mild. Så jag blev lite förvånad när jag såg att gullvivan blommar nu, den 16 november. Jag var sett grannens krokus blomma i oktober, men det här var minst sagt oväntat. Jag antar att den klarar kylan när den väl kommer, vilket den gör. Annars har det stora stora höstmörkret sänkt sig över zon 5 och Umeå. Ute är det halvdager hela tiden och man är oerhört trött. Trädgården är vacker och de frostnupna och torkade blommorna står och visar upp sig så länge de kan.

Jag satte några tulpanlökar i blandade

 

 

 

 

 

 

färger som jag sparade av mina realökar i en kruka som står inne nu ett tag så att de gror. Så småningom sätter jag ut krukan så att lökarna får kylan de behöver för att blomma. I vår kanske jag tar in krukan någon gång i mars, om jag känner för att få lite färg och vår i förtid! Annars tar jag det lugnt just nu, innan den stora julstressen sätter in! 🙂 /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i rosor, trädgård, vårbruk, vinterträdgård. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vårblomma i november!

  1. ulrika Söderlund skriver:

    Ja så märklig naturen är, jag har också några lökar kvar så jag ska nog göra det samma som du och sätta dem i krukor, tackar för ännu ett tips =)

  2. Hans Pettersson skriver:

    Jag har just hittat hit.
    Kul, här ska jag titta in igen lite senare.
    Ha det gott.

Kommentera

