Höstsådd av morötter och vinterträdgård

Idag hade jorden tinat upp endel efter de senaste dagarnas frost, och eftersom jag var ledig passade jag på att så och sätta lite olika saker. Jag hade en massa tulpanlökar och vitlök som jag köpt på rea som jag ville få ner och när jag ändå höll på tyckte jag att det var kul att sätta lite morötter. Jag gjorde det hösten 2010 och de kom upp ordentligt våren efter och de morötterna blev stora och fina! Då kom snön nästan direkt efter jag sått, jag vet inte om det har någon betydelse, men tanken är inte att fröna ska gro helt nu. Tanken är som jag förstår det att fröna ska gro exakt när de är mogna för det vid rätt temperatur i vår,  och på så sätt slipper man stressa ut då. Morötter kan man sätta vid väldigt låga temperaturer, problemet här i zon 5 är att den alltid sena våren gör att jorden också reder sig sent, och då är det svårt och dumt att klafsa runt i jorden och försöka så sina frön. Därför tycker jag att man ska passa på att så det man kan redan på hösten. Det är så roligt också att veta att fröna ligger där i fina rader och väntar och det är så spännande att se efter i april-maj om man har lyckats eller inte. Men de har jag väl! Annars var det en fantastisk dag på lotterna med sol och enligt Smhi var det 7 plusgrader i Umeå idag. Igår var det kallare efter en natt med frost och ett tag såg det ut som om vintern kommit.  /Jonas

Den stora odlingslotten.

Raden med svartkål, den är tålig.

Savoykål.

Igår var det frostvitt på marken i min trädgård när jag vaknade. Det tinade bort på dagen.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i höstsådd, lökväxter, Marie-Antoinette, morötter, plantering, trädgård, tulpaner, vinterträdgård, vitlök. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Höstsådd av morötter och vinterträdgård

  1. Maria skriver:

    Va kul att hitta din blogg vilket jag gjorde via Tidningen vi är med i :-). Ser att vi delar samma stora intresse för odling o blommor o sånt, årstidernas växlingar och all förväntan som finns när man har en trädgård 😉 Kul att läsa om dina odlingsbravader, så jag tittar in fler gånger 🙂 Extra roligt att följa en trädgård i norr där inte allt är lika självklart som här i Skåne. Smart att så morotsfröna på hösten. Hälsningar Maria/Fröpåsen

  2. Marie skriver:

    Vilket fint fågelbad du har på lotten. Blev dessutom påmind om att så morotsfrön redan nu. Går säkert att få ner i jorden här i zon 5, även om det är lite vitt ovanpå. Ska i alla fall prova.

Kommentera

