Det regnar och regnar och regnar

Stora lotten.

Jag tömde regnmätaren igår. 40 mm hade kommit. Det innebär fyrtio liter vatten per kvadratmeter och det är en rejäl rotblöta! Det skulle inte göra så mycket om man hade ordentlig dränering, men på min stora lott har jag inte det. Därför har jag gjort upphöjda bäddar, men det hjälper inte så mycket just ny. Jag grävde häromdagen (i regnet) för att flytta växter och det klafsade ordentligt en bit ner i jorden. Jag flyttade hursomhelst om en del växter, det är generellt bättre att göra det på hösten när växterna ändå är på väg att vila, än på våren, då man ju skulle stoppa upp dem i starten om man gräver upp dem då. Dessutom vet man i zon 5 aldrig när ”våren” kommer. I år var den ju extremt sen och kom inte förrän i slutet av maj. Och värmen kom först efter midsommar.

Tänkte visa en bild på allt jag har grävt bort från min stora lott också, det är ogräs och perenner, tex irir och ligularia, vi får se om de växer nästa år, kanske får

jag en liten perennakulle vid sidan av mina lotter, det skulle vara fint! Se min lilla lönn och de stackars ringblommorna som härdar ut. Det är därför jag gillar dem, de tål så mycket och är så vackra! /Jonas

Den lilla lönnen på min lilla lott, den gulnar.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i höstfix, perennarabatt, ringblommor, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

