K A O S i höstrabatten – ändå underskönt

Det har regnat massor, jag tömde regnmätaren häromdagen och det hade kommit nästan 40 mm på några dagar. Det har blåst och jag har varit bortrest. Resultat: kaos i rabatten. Luktärten, som ändå inte blommar har vält, sparrisen har vält, sockerärter har vält. Astrar, vallmo, klint, ringblommor har lagt sig i gångarna. Ogräset frodas och vräker sig fram på varje tom fläck.

 

 

 

 

 

 

 

Men om man bortser från allt det där man inte hade planerat, allt det där man inte ser i trädgårdstidningar, i andras rabatter och i sitt inre när man satte fröna, så är det ändå otroligt vackert. Kanske för att man vet att snart är allt borta. För snart kommer frosten och tar först squashen, dahliorna, tagetesen, krassen, zinniorna, sedan ärterna, sömtutorna, astrarna, rosenskärona. Kvar längst står ringblommorna med mindre och mindre blommor, som kämpar sig kvar och ger oss sommar och hopp om liv så länge det bara går.

Så även om det är kaos just nu och våra odlingar inte ser ut som de gjorde i vårt inre öga för ett halvår sedan, så gör det inget. Det är okej att det inte blev som vi hade tänkt, det är livet vi ser och så är det.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i dahlia, odling, odlingslott, ringblommor, sömntutor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

