Mera grönsaksland!

Tänkte visa fler bilder på mina grönsaksland.  Bilderna är tagna på kvällen den 24 juli. Längst ner till höger ser man den rosa vialen som jag dragit upp av egna frön och höger kant av den böjda gången som kantas av tovor av vallmo och gräs. De har inte kommit igång att växa ordentligt ännu, men snart borde de skjuta. Jag planterade ut dem runt den 6 juli efter att ha dragit upp dem hemma.

Grönsakslandet 24 juni

Kantrad av lök och morötter bakom.

Jag tycker om att blanda grönsaker och blommor, så jag satte zinnior för att rama in två kanter av landet. Zinnia är ju väldigt värmekrävande, så det har tagit ett bra tag för den att etablera sig och växa till den denna svala sommar. Den tål dessutom inte kyla. Men nu verkar de vara på gång med knoppar, så snart ska de väl blomma! /Jonas 🙂

En av zinniorna som ramar in landet

Förutom att blanda blommor och grönsaker så älskar jag kontraster. Här tänkte jag att sömntutans grå, flikiga blad skulle kontrastera mot mangoldens vågiga, bubbliga plymer och både kontrastera och matcha sellerins bladpersiljeliknande, djupgröna kvastar. Vi får se hur det blir! Jag har för mig att sömntutorna är aprikos, ljusgula och röda, ska bli spännande att se dem titta fram.

Mangold, selleri och sömntuta framför grönsakerna

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lök, luktärt, mangold, morötter, odling, odlingslott, plantering, sömntutor, selleri. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mera grönsaksland!

  1. Nancy skriver:

    Jag sådde också vial, ingen kom upp 😦 Likadant med zinnia ett annat år, de kom visserligen upp mendet blev inga blommor. Annat är jag mer nöjd med på min kolonilott, vill du kika gör du det här: http://nyheter.ritaiumea.se/?p=2670
    /Nancy

  2. blomjonas skriver:

    Din blogg är helt underbar! Jag hade ingen aning om att du var en så kreativ person, har ju bara läst dina filmsidor på VK! Fantastiskt, och vilken fin trädgård och lott. Var är lotten? /Jonas

Kommentera

