Vad ska det bli av min kål i år?

Det här är min kål nu, i mitten på juli. Jag vet att kålen alltid är liten länge, sedan exploderar den. Men i år undrar jag. Det är visserligen sol och inte alls kallt ute, men jag är så sen. Så känns det iallafall. Jag har grannar på lotterna som redan har brocccoli, mina broccoli är bara rangliga små liv som är rejält gnagda på av kålflugans larver. Jag satte fröna lite sent kanske, den 14 maj. De grodde bra, men när jag skolade om några tog de sig inte alls, utan flera dog. Sedan satte jag nya fröer den 28 maj och den 6 juni, för jag hade läst att det är bra att sätta i omgångar, så att man också kan skörda kålen i omgångar. Och det var tur för då hade jag några fler plantor. Först den 24 juni började jag plantera ut kålen på mina lotter. Den sista kålen satte jag ut den 29 juni. Sedan reste jag bort och kunde inte riktigt ta hand om den förrän två veckor senare. Då hade den iallafall inte dött, men den var som sagt ordentligt uppäten. Då tog jag bort fiberduken som jag haft på, gödslade den med både ”fast gödsel” och gödselvatten på hönsskit och kollade efter kålmaskar under alla bladen. Jag hittade bara ett par som jag klämde ihjäl. Nu är jag i läget att jag bara kan kolla under bladen och vattna. Och hoppas. Jag tror att de flesta plantor kommer att ta sig. Men några är så små att de knappt har blad. Samtidgt vet jag att kålen är en fantastisk överlevare och en slags växternas Fula ankungen. Den går från liten, tanig och oansenlig, till ståligt vacker och stolt! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i kål, kålväxter, odling, odlingslott, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

