Jag har börjat sätta ut kål detta ”svagår”

Idag blev det äntligen av att jag började sätta ut min kål. Jag har tre sorter, en röd broccoli, en vanlig grön och en rödgrön savoykål. Jag brukar ha någon vitkål och spetskål också, men jag försökte hålla nere antalet i år. Jag har fått andra sorters kål av min lottgranne också. Något som är så fantastiskt med kål är att de är så små så små nu, men om någon månad har de blivit stora och ståtliga. Och har vi tur blir hösten mild och de kan växa länge och ge många knippen broccoli.  Jag försökte sätta en fin citrongul krasse för några veckor sen som ska blanda sig med kålen, men  bara ett frö har grott. En lottgranne berättade ikväll att dom gamla kallar årets odlingsår för ”svagår”. Det är kallt i jorden och det vill inte riktigt växa.  ”Det bara blir så ibland” sa min lottgranne.

Ikväll satte jag också ut en hel del annat som jag drivit upp, till exempel olika tagetes och stjärnvädd. Jag hade som vanligt ingen aning om var jag skulle placera dem när jag sådde dem, men jag gjorde en liten böj av tagetesen och stjärnvädden satte jag längs en rabattkant där jag också satte olika klint och ringblommor. Där har jag också den underbara svartkålen Nero di Toscana som står som grönsvarta plymer när de vuxit sig stora.  På den långa rakan ska jag nog sätta ner en massa gammelrosa zinnia jag har satt också. Det tar verkligen mycket längre tid att sätta ut saker än man kan tro. Jag var säkert ute nästan tre timmar ikväll. /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i kål, kålväxter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

