Floriade 2012!

Bara vart 10:e år anordnas den holländska världsträdgårdsutställningen Floriade. I år är det dags igen, i utkanten av staden Venlo, i östra Nederländerna.  Jag hade tänkt att åka år 2002, men det blev inte av. Jag ska vänta med min slutbedömning, men än så länge är jag inte så imponerad. Visst finns det fantastiska rabatter, som den här, men mycket är också utställningsträdgårdar som hör till olika länders paviljonger, där trädgårdarna känns mest som en ursäkt för att få dela ut turistbroschyrer. Men idag ska jag dit igen, och se mer intressanta trädgårdar hoppas jag. I rabatten på bilden är det bland annat penséer , tulpaner, förgätmigej och en massa ranunklar! Fantastisk! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Floriade, Holland, inspiration, Nederländerna, Trädgårdsutställning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Floriade 2012!

  1. Två hela dagar på Floriaden – lyckliga dig! Håller med dig om de olika ländernas trädgårdar, det var inte många som var värt namnet. Den kinesiska var ju fin dock. Vi har varit på Floriaden förr, och där var just den biten mycket bättre. Växthuset i den innersta delen var ju jättebra – vilka blomsterarrangemang, och vilka häftiga stora vaser! Där hann vi inte ens titta på allt, det är nackdelen med att följa med en gruppresa… (Men vi fick titta på Keukenhof och inte minst Blomsterparaden också. Inte dumt!) Perennarabatterna på Floriaden hade knappt kommit igång när vi var där, hoppas att det vara mera blomning när du besökte utställningen! Det fanns ju en odling med bara funkior, den hade varit rolig att se mera uppväxt. Och så fanns det ju många scenprogram att titta på – det hann ju inte vi… Men i stort håller jag med, tror jag, de två utställningar vi varit på tidigare var i alla fall bättre! / Else-Marie Olofsson

Kommentera

