Våren! Våren? Valborg!

våren har segrat över vintern! Det är Valborg, det är vår. Det ska vara vår, och den har kommit. Äntligen. I fredags, för tre dagar sedan, kom våren till zon 5. Till slut knockade våren snöspaden. Och besynnerligt nog var det Trädgårdsmässa i Umeå just den här  helgen, för första gången på många år i Umeå. Och det var då en Trädgårdsmässa som hette duga. många hade slutit upp, nära 6000 besökare och många utställare. Tyvärr hade de populära fröfirmorna som Impecta och Runåbergs och allt vad de heter stannat hemma, men vi hoppas att de kommer nästa år.Jag hade den stora äran att ha fått en inbjudan att tala om

 

mitt odlande, och det gjorde jag under titeln ”Jag gör som jag vill”. Där försökte jag propagera för och inspirera till fritt och fantasifullt tänkande kring odling. Jag menar att när vi odlar kan vi göra exakt det vi vill, utan att någon annan kan bestämma. En trädgård, eller en odlingslott är ett eget lilla rike, där man själv styr och ställer, utan att bry sig om en massa måsten. Jag åkte förbi just mina lotter idag och för er som bor i södra Sverige kan det nog kännas tröstlöst att se. Snön ligger nämligen fortfarande tjock, säkert 30 cm. Men det går så fort för den att smälta! Den kan vara borta inom tre dagar. Så oroen eder icke! vi få ock snart vår, så att vi kunna så!

 

krokus

Men lökar sticker upp ur jorden, knoppar sväller och gräset börjar grönska även hos oss. Här ser vi hur krokusen blommar på min gräsmatta. Den har som jag hoppats, förökat sig. Om några år kommer gräsmattan att vara fulla av krokus! Lagom till vårens definitiva och officiella intåg blommar gräsmattor och rabatter av den vårligaste av blommor, den kära krokusen! Välkommen till oss kära krokus, välkommen till oss, kära vår! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott, trädgård, vårsådd. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Våren! Våren? Valborg!

  1. ingrid skriver:

    Roligt att höra dig på trädgårdsmässan. Kanske orkar jag fortsätta med kolonilotten jag har. Aldrig någon ordning har jag på mitt odlande. Men försöker varje år.

    • blomjonas skriver:

      Tack, vad kul att höra! Var har du lott nånstans? Man ska göra så mycket man orkar, lotten får aldrig bli ett ok. Du kan ju sätta potatis på en stor del av lotten, det blir fint, tar mycket plats och det är så gott med egen potatis. /Jonas

      • ingrid skriver:

        Jag har min lilla lott på Kungsänget på Grubbe. Ditt föredrag var så stimulerande – jag köpte potatis på mässan som nu ligger i fönstret, och tyvärr hittade jag inga frön på mässan men har köpt nu. Sen förut har jag en stor svartvinbärsbuske och jordgubbar på lotten. Men jorden behöver näring har jag insett. Det blir som vanligt lökodling, ringblommor, rädisor, salld men sen kommer ogräset när jag är borta…

  2. gun-britt skriver:

    Hej Jonas!
    Min man lyssnade på dig på Trädgårdsmässan i Umeå,(tyvärr missade jag det) och var helt lyrisk över ditt odlande. Tyvärr var det inget fler föredrag på lördagen och jag hoppades att kunna se det på din blogg, men tyvärr hittade jag inget. Please, skulle du inte kunna visa bilder på bloggen om särskilt när du odlade kål, ringblommor m.m./Gun-Britt

    • blomjonas skriver:

      Hej Gun-Britt! Tack, vad kul att höra! Jag undrar om jag inte har bilder på kål och ringblommor på bloggen redan, men ska kolla och lägga ut om jag inte har! var odlar ni? Hälsningar Jonas

Kommentera

