Äntligen, äntligen blommar det!

Den här våren känns sen. Visserligen gjorde våren ett gästspel för någon månad sedan, men sedan kom det snö.  Mycket mera snö. Men man vet ju att under snön växer det  – och mycket riktigt, nu när snön är borta sticker krokusen upp, både här och där. Även om jag älskar snödroppar tror jag ända att krokus är min personliga favorit, iallafall just nu. De är så glada och pigga, de är färgstarka och formstarka. De är vackra en och en, och de ger lätt masseffekt. Jag har märkt att det finns tidiga sorter och lite senare sorter, även om alla blommar ungefär just nu. Dessutom sprider de sig, så man får bara mer och mer och mer glädje av dem. De är bra också för man kan som jag har gjort sätta dem i sin gräsmatta och sedan klippa ner dem när de blommat ut  (även om man helst ska låta dem vissna ner helt) Då får man glädje av den gråbruna gräsmattan lite längre tid på året också! Jonas 🙂

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, trädgård, vårlök. Bokmärk permalänken.

Kommentera

