Reparation pågår

Det var mycket snö här i vinter och för första gången hörde jag att snön kan knäcka grenar när den smälter. Jag fick rådet att skyffla bort den, men lyckades inte helt överallt. Och mycket riktigt, när några av mina nyplanterade buskar tinade fram var de snöknäckta. Särskilt drabbad var prakthäggmispeln där två av tre grenar var av.

Image

Jättetråkigt. Men så kom jag på att man kanske kunde ympa ihop delarna. Jag tog en kniv och snittade båda grenarna en bit från stället de var av, och mycket riktigt var de gröna och friska där. Jag klämde ihop Imagedem och tejpade med isoleringstejp. Har jag bara snittat tillräckligt bra (inte lätt att lyckas med det) och klämt ihop ordentligt borde det funka. Väl? Det vore så tråkigt om prakthäggmispeln inte hinner växa sig hög i år. Till hösten ska jag i vilket fall som helst bygga såna här snöskydd, som jag såg vid Umeå Imageuniversitet åt dem och andra snö – och köldkänsliga växter! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i plantering, trädgård, vårbruk, vinterträdgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

