Kronärtsskocka och omplanterad chili

Ute ser det fortfarande ut som vinter, men någonstans är det vår. Och inomhus är det verkligen vår! Jag har planterat om mina chili, ´Heat wave´ Imageoch den okända från snabbköpet som jag kallar ´Coop Forum´. ´Heat wave´ köpte jag år 2010 på engelska Merriments Gardens en fin plantskola i East Sussex. Där hjälpte de mig också som galna att hitta en krukmakare, men de hittade ingen. (Hittade en senare på Botaniska) Det är den jag har använt för att göra mina små krukor av tidningspapper. Det enda man måste tänka på är att de torkar ut otroligt snabbt, men måste vattna minst en gång om dagen. Mina kronärtsskockor lever fortfarande som synes. ImageJag har också satt astrar i de här underbara miniväxthusen. Jag fattar inte att någon köper specialgjorda miniväxthus, när man kan få dem tex när man köper lunch, körsbärstomater eller vindruvor!

Image

Här kommer en liten påskhälsning också. Det var lite vintrigt för påskliljorna häromdagen, men de lever, trot eller ej! /Jonas 🙂Image

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Botaniska i Göteborg, chili, hemmafix, kronärtsskocka, odling, trädgård, vårsådd. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kronärtsskocka och omplanterad chili

  1. Daniel skriver:

    En krukmakare måste jag skaffa. Så praktiskt att slippa köpa krukor. Jag fattar inte heller att folk slänger plastlådorna. De är perfekta för frösådder. Jag har annars samlat toarullar i månader. Jag har satt släkten på det också. Det ska sås luktärtor i dem. De har långa rötter och gillar inte att bli omskolade. De är mycket fiffiga till sånt.

    • ulla skriver:

      Det ser ut som hos mig, jag har också sparat diverse plastsaker och satt frön i dem och tycker att det fungerar perfekt. Jag sätter även vanlig blomjord underst och ca två cm planteringsjord överst. Då gör det inte något att det tar någon vecka extra innan man skolar ut dem till nästa kruka. I år provar jag att skola ut till blomlådor. Det tar mindre plats är krukor och de är djupa nog till de något för rangliga tomatplantorna. Jag önskar oss alla lycka till i vårt planterande =)

  2. blomjonas skriver:

    Jag har inte sparat toarullar, funderar på att så luktärt direkt, dom slutar ändå alltid växa när jag sätter ut dom, fast jag skolat ut dom. Känns som man inte sparar nån tid alls.

  3. Agneta skriver:

    Tur att man i alla fall kan få lite vår inomhus. Bor precis som du i zon 5 (hur det nu kan vara det i södra Sverige *suck*) och här gäller det att hålla sig inomhus med sådden ett tag till.

Kommentera

