Kronärtsskockorna gror och vintern består

Jag satte kronärtsskockor den 14 februari, Alla hjärtans dag. Fem dagar senare hade tre av åtta frön grott, nu, 10 dagar senare har fyra frön grott. Det är kanske inte jättebra grobarhet, men med tanke på Bildatt jag förvarat fröna på en bänk i mitt kök får jag vara nöjd. Nu gäller det baar att få de här små liven att överleva tills jag kan sätta ut dem i juni någon gång. Jag har svårt med kronärtsskocokor, de har väldigt lätt att drabbas av rothalssjuka och bara vissna ner. Jag vet att de är känsliga mot fukt, så jag ska försöka att vattna underifrån.

BildAnnars är det fortfarande runt en meter snö här i zon 5. Alla längtar efter våren, men jag tycker det är skönt med vinter fortfarande. Det är mitt sex år gamla äppelträd (Gyllenkrooks Astrakan) som sticker upp, skulle tro att det är nära två meter högt nu… /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i kronärtsskocka, odling, odlingslott, vårsådd, vinterträdgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

