Marie-Antoinettes kolonilotter i Versailles

Bondbyn! Det här är faktiskt baksidan.

Kolonistuga! Och det här är baksidan av kvarnen.

Jag skrev sist om Ludvig XIV:s Versailles med den magnifika barockparken utformad under ledning av André le Nôtre. I ett hörn av den enorma parken finns le Hameau de la Reine, drottningens by.  Den är en del av le Petit Trianon, den del av Versailles som drottning Marie-Antoinett fick av sin make, Ludvig XV1 år 1774. Där kunde hon dra sig tillbaks och koppla av från Versailles stela hovliv. Le Petit Trianon  består av ett mindre slott,  men i tidens ”tillbaka till naturen”-anda skapade Marie-Antoinette också den lilla bondbyn, le Hameau. Där kunde hon odla sin alldeles egen trädgård. Den byggdes under åren 1785-92 och var bara en av många liknande

Ängen, och långt borta skymtar bondbyn, med vakttornet, Marlborough tower.

Ringblommor, majs, vallmo. gurkmeja.

”bondbyar” som den franska aristokratin lät bygga då.  Sedan 2006 är den öppen igen, sedan den renoverats.  Jag vet inte hur det var på Marie-Antoinettes tid, men nu är det en fantastisk känsla av tuktad vildhet runt den lilla bondbyn. På slingrande gångar och med en ganska obegriplig karta i handen letar jag mig fram till byn, som jag skymtat från slottet. De stora turisthorderna har inte förstått platsens attraktion ännu, så bitvis är jag ensam. Känslan att gå på en plats som tydligt saknar markörer från vår egen tid är så märklig, plötsligt skulle ett pudrat par från det sena 1700-talet kunna dyka upp runt hörnet. Det gör det förstås inte, men man kan aldrig veta. Helt plötsligt ser jag en äng av ringblommor, majs,

Drottningens hus och trädgård, kvarter med dahlior.

vallmo, blå gurkmeja, uppblandad med vilda blommor och ogräs. På håll ser jag en äng av solrosor. Jag funderar på om de som inte är odlare förstår att de här blommorna är planterade. Det ser verkligen ut som en romantisk sommaräng, där effekten och känslan förstärkts och förhöjts av de planterade blommorna. Strax är jag i själva bondbyn.

Kål och purjo.

Det är fler hus än jag hade föreställt mig, alla i samma romantiska stil, inspirerade av normandisk och holländsk stil. Till varje hus finns en liten trädgård, välskött med grönsaker ordnade i mönster (dvs det som kallas potager på franska). Varje hus har en funktion, som mejeri, kvarn, vakthus, lada, boningshus, boudoir. Det finns till och med djur som betar på ängarna,

Kryddträdgård mot baksidan av kvarnen.

att naturligtvis med den lilla EU-lappen i örat. Det sägs  att Marie-Antoinett själv mjölkade djuren här, efter att personalen putsat golven blanka. Hon var utklädd till herdinna och hon och hennes kvinnliga sällskap bar klänningar som knöts runt midjan med satinband. Någon måtta får det ju vara på bonnlivets enkelhet! Det är svårt att förstå att för bara drygt 200 år sedan var hon här, den först så älskade och sedan så hatade ärkehertiginnan av Österrike, som blev Frankrikes sista ”riktiga” drottning. Jag funderar på vad hon tänkte, vad hon kände, om hon var lycklig. Jag funderar också på hur det var möjligt att lägga så stora resurser på att bygga detta 1700-tals Disneyland för bara ett fåtal personers njutning, men ser också att vi i vår tid gör samma sak, fast kanske på andra sätt. Kanske är det vår lust till det vackra och dragning till det pampiga som gör det möjligt. Läs mer om Marie-Antoinettes bondby här: http://en.wikipedia.org/wiki/Hameau_de_la_reine och här är Versailles officiella hemsida: http://en.chateauversailles.fr/homepage  Se fler bilder nedanför! /Jonas

Ladugården. Här mjölkade Marie-Antoinette korna.

En underbar ros i den underbara rosenrabatten.

Kvarnen,

Korna betar, Marlborough tower i bakgrunden.

Närstudie av ladugården.

En söt entré till trädgården. Idé att stjäla!

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Drottningar, Franska trädgårdar, historiska parker, Le Nôtre, Marie-Antoinette, Versailles. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Marie-Antoinettes kolonilotter i Versailles

  1. Linda Jonsson skriver:

    Men alltså det är ju ett sagohus! Underbart! Föll pladask för kvarnen… Blev lite drömsjuk nu… 🙂

  2. Mariana skriver:

    Nämen, oj så vackert!

  3. Spännande ställe, skulle jag gärna besöka. Kul att få en titt här i bloggen 🙂

  4. Britta-Karin Engberg skriver:

    Trevligt att se!

  5. ulrika söderlund skriver:

    underbart som att titta in en gammal sagobok

  6. Christel Samuelsson skriver:

    Rosenrabatten, den är så vacker och det är mina favoritblommor

Kommentera

