Versailles – Parkernas park

Första blicken på Versailles. Baksidan av palatset.

Jag vill visa bilder från Versailles, den absolut mest praktfulla park jag sett, och antagligen är den den mest imponerande parken i världen. Den är så stor och full av överraskningar att man tappar andan. Att sedan Versailles är ett slott där så mycket historia utspelat sig skänker ytterligare djup till platsen. Det var förstås mängder av människor där,

Parken, sedd från slottets baksida.

från hela världen. Min första reaktion var att det var jobbigt, men när jag tänkte efter, och vet att det kunde finnas runt 20 000 personer i slottet när det var Frankrikes politiska centrum på 1600- och 1700-talen, känns det rätt. Det är också underbart att vi alla människor från olika kulturer världen runt dras till och förenas kring det här veritabla underverket!

Versailles berömda fasad.

Då känner man gemenskap. Här är bilder! Jag slutar med en bild från Le Petit Trianon, som var lustslotte där Marie-Antoinette och även kungen hade intimare tillställningar. Fler bilder därifrån kommer senare!

Slottet och parken, man anar att den är stor....

Formklippt. Till vänster och i fonden de enorma boskéerna.

Ännu en fransk rabatt.

Närstudie av rabatten.

De enorma boskéerna. Trädhäckar som ger svalka och möjlighet att gömma sig.

Le Petit Trianon, där Marie-Antoinette huserade, hellre än på stora slottet.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Franska trädgårdar, historiska parker, Le Nôtre, Paris, parker, Versailles. Bokmärk permalänken.

Kommentera

