Oh, la la! Parisiska trädgårdar!

Jag är i Paris, elegansens och den utsökta smakens absoluta centrum i världen. I Paris och Frankrike utvecklades också trädgårdskonsten med den franska barockträdgården som skapades på uppdrag av Solkungen Ludvig XIV och utfördes av landskapsarkitekten André Le Nôtre och hans kolleger. Den magnifika parken till det magnifika slottet Versailles är Le Nôtres skapelse.  Han ritade också trädgårdarna vid Tuilerierna nedanför Louvren, där den här bysten och minnesinskriptionen finns.  Det som utmärker de franska trädgårdarna eller parkerna är framför allt att de imponerar vid första anblicken. De ger direkt intryck av elegans och säkerhet och de är tydliga.

Det här är en av de första franska rabatterna jag såg i Luxemburgträdgården, framför den franska senaten, en byggnad vi alla sett på nyheterna.  Det är knappast en diskret rabatt, men den är samtidigt enkel och raffinierad. Det här skulle jag säga är ett arv från Le Nôtres geometriskt perfekta rabatter, det finns en regelbundenhet i växtvalet, och samtidigt som rabatten sticker ut är den gjord för att framhäva byggnaden och ge glans åt en av Frankrikes styrande församlingar.

Här ser man en del av rabatten nära.

Här är en annan slags rabatt, som man ser betydligt oftare i Paris. Den finns också i Luxemburgträdgårdarna och är som synes mycket friar i kompositionen. Så befinner den sig också en liten bit från maktens centrum, Senaten. Den har mer höjd och innehållslig variation, den ser lite rörigare ut, men fortfarande knappast slarvig och mycket elegant.

. Här är ett till exempel på en liknande rabatt. Kolla in hur många olika sorter det är, och mitt i allt sticker en grandios mangold upp! Det är oväntat, vackert och nonchalant på det parisiska sättet, som en slängd sjal över axeln. Men om man känner till historien med franska köksträdgårdar, som ett smycke i trädgården, känns mangolden helt rätt.

Fortsättning följer! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Franska trädgårdar, historiska parker, Le Nôtre, Paris, parker, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

