Luktärten blommar och vinrankan beskuren

Igår visade sig den allra första luktärten. Tyvärr minns jag inte vad sorten heter, men kolla färgen, helt underbar!

Dessutom beskar jag min vinranka. Jag hade oroat mig lite, det ska ju vara så komplicerat, men efter att ha läst lite olika instruktioner på nätet, tex den här http://www.odla.nu/artiklar/ute/frukt-och-bar/sommarbeskar-vinrankan körde jag igång, knipsade av två bladpar ovanför den blivande vinklasen och tog bort blad som skuggade.  Får se så om någon månad om det funkat.

Potatisen, här asterix blommar även den för fullt… underbart… /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i luktärt, odling, odlingslott, potatis, trädgård, vindruva, vinranka. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Luktärten blommar och vinrankan beskuren

  1. Magnus Ukkonen skriver:

    Fin ljus färg på luktärten, utgår från att den är annuell, jag har en cerise som är perenn och följde med huset jag köpte, har dock flyttat den ner till en bättre plats och där har den tagit sig bra. Ta gärna en titt på mitt sommaralbum, som innehåller en hel del blomster 😀 Trevlig odlingssommar.

  2. blomjonas skriver:

    Mmm, den är underbar. Jag antar att det är vial du har, den kan vara perenn… och bli ett riktogt ogräs. Den självsår sig och får världens störta rotknöl som jag har för mig att man kan äta… Ska kolla in ditt sommarhus! /Jonas

  3. Magnus Ukkonen skriver:

    Japp det är det nog, när morsan grävde upp den trodde hon att det var en elkabel, den hade knappt några rottrådar alls. Huset är ett permanenthus dvs jag bor här året runt, jag och katten på 173 m2 med runt 1000 m2 tomt./Maxivendel

Kommentera

