Bygg egen staket-spaljé: Lättare än du (och Blomjonas) tror!

Jag har äntligen gjort det: byggt en staket-spaljé mot min granne.  Jag har funderat i en massa år, förra året köpte jag jordankare, men trodde jag skulle behöva släpvagn för att ta hem virket, så jag hade tvekat. Men en dag bestämde jag mig för att åka ut och kolla på virke på ett byggvaruhus. Väl där visade det sig att man kunde såga till materialet  på plats.

Jag hade ett hum om vad jag ville ha, och sen jag kollat att jag fick verkligen fick in virket i bilen skred jag till verket. Den hjälpsamma killen på brädgårn hjälpte mig mäta, och jag började designa. ”Design på plats” som killen sa.  Men jag hade ju funderat länge och visste att jag ville ha något mycket enkelt, mer en spaljé än ett staket.

Killen hjälpte mig att välja ut fint virke, vi mätte, och sedan var det dags att såga. Jag bestämde mig för att ha fyra stolpar 7×7 cm och 10 tvärslår på varje sida. Så sammanlagt skulle jag såga till 24 bitar. Det gick snabbare än jag trott, också en överrasknig.

Efter det skulle jag köpa fransskruvar att fästa stolparna i jordankarna med, andra skruvar och ett borr. Jag fick hjälp med det av en annan snäll kille.  Efter två timmar kunde jag lämna byggvaruhuset!

Väl hemma var det dags att sätta ihop hela spektaklet.  Så kolla nu nedan så ska jag beskriva hur jag gjorde, steg för steg. Tänk på att bygga hela rasket nära där det ska stå, det blir tungt. Nu kan vi börja!

1. Sätt ner och skruva fast stolparna i jordankarna med fransskruvarna. Grannfrun tyckte jag skulle gjort det sist, på plats, men jag har kommit fram till att det var bäst att göra det först, då var det gjort och höjden blev rätt.  Skruva fast fransskruvarna med något som jag tror heter hylsdragare, en slags skiftnyckel som gör det sjukt lätt att skriva fast. Men först borrar man ett hål som skruven ska in i, med ett speciellt borr. Voila!

2. När man gjort detta börjar ett evigt mätande och ritande, något jag dragit mig för. Nu ska nämligen tvärslåna skruvas fast.  Det viktiga tycker jag är att avståndet mellan stolparna blir så exakt som möjligt, och att tvärslåna hamnar på samma höjd. Mina tvärslåer var 165 cm långa och sedan ska man ha en marginal när man skruvar, så att träet i den ganska tunna tvärslån inte spricker. Så jag hade 155 cm att placera de fyra stolparna på.  Sedan skruvade jag fast dom två nedersta tvärslåna, och när det var gjort placerade jag de andra, jag placerade dom där det blev snyggt och praktiskt. Jag hade som sagt 10 tvärslår på varje sida, och nu när det är klart tycker det jag att det är lite få. Staket-spaljén blir lite väl genomsläpplig. Egentligen är det inte så mycket mer att göra. Mäta noga och skruva fast!

Tänk på att vända stolparna så att fransskruvarna kommer i höjd med varann! Som synes valde jag att sätta ribborna 2+2+4+2 nerifrån sett, på ena sidan och fylla ut på andra.

Klar att sätta på plats! Frågan var bara, hur skulle jag få den till tomtgränsen…

Jag fick lite panik när jag kände hur tung min skapelse var. Det fanns inte en chans att jag skulle orka lyfta den själv. Men har man orkat bygga pyramiderna ska jag väl lyckas få spaljén på plats. Jag kom på att jag kunde trilla dit den, genom att ställa den på högkant och liksom rulla den. Jag hade tur som hade en gång genom min rabatt åt grannen.

Tänk, det funkade!

Men nu var problemet, hur ska jag få ner den i jorden. Jag insåg ganska snart att jag inte skulle kunna bonka ner det, utan att jag skulle vara tvungen att gräva först.

3. Gräv såldes. Även det gick mycket lättare än jag trott. Och det var tur att jag grävde, för i jorden låg både en vattenslang och några gula rör. Jag grävde ett hål på cirka 40 cm för varje jordankare.

 4. Få staket-spaljén på plats. Även det var lättare än jag trott. Jag har ju grävt där jag vill att det ska stå. Sedan är det faktisk bara att skjuta det mot mitten av hålet och välta ner det. När det väl står där kan man justera så det blir rakt.  Sedan fyllde jag på med jord, justerade lite till, fyllde på mer jord och bankade ner med en slägga. Marken lutade lite där jag satte ner det, så jag bankade mer uppe än nere, så det blev hyfsat lodrätt.  Klart!

Det är faktiskt helt sensationellt att jag har byggt detta själv.  Jag är fullständigt ohändig och har väldigt lite tålamod.  Men när det inte finns liknande att köpa måste man göra det själv. Med tiden kommer staket-spalén bli grå av väder och vind. Jag har redan köpt en klematis som ska klättra upp för den. Bilder på den kommer! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i hemmafix, trädgård. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Bygg egen staket-spaljé: Lättare än du (och Blomjonas) tror!

  1. litentanta skriver:

    Ska nog tipsa särbon om din blogg, han funderar på att ta tag i sin trädgård nämligen. 🙂 Blev ju en riktigt snygg spalje det där.

  2. ulf skriver:

    Hej. Googlade på sätta fast jordankare. Då kom dina bilder upp. Jag tänkte bonka ned ett ankare i taget, men funderade på hur jag skulle få dom raka på alla håll och kanter. Det får nog faktiskt bli så som du gjort, verkar lättare. Kul skrivet och bra bilder //ulf

    • blomjonas skriver:

      Hej, vad kul! Du ser kanske att jag grävde hål för varje jordankare, då är dom lite mer placerade, och det blir lite mindre att gräva. Och tack för berömmet! /Jonas;)

  3. axel skriver:

    Väldigt snygg spalje/staket och det håller nog väldigt mycket bättre om man använder någon bra träolja varje sensommar för att stå emot vintern bra. Jag har en fråga jag har sett såna sådana metallfötter men inte alls såna där jordankare om dem hette så?

    Jag menar alltså att det såg ut som perfekt spetsiga så det är låttare att få ner i marken och framförallt stadigare än om man bara spetsar trästolparna som ska ner i marken. För har massa trästörar som ska ner i trädgården och just dem där jordankarna med spets skulle vara perfekt beroende på vad de kostade.

    Var de dyra? Tack för visningen och tips hur man gör det stabilt.

    Mvh Axel

    • blomjonas skriver:

      Hej Axel! Tack för berömmet. 🙂 Det du beskriver låter exakt som jordankare. Tänkte inte på att lägga ut bilder på dom. Men grejen är att man köper trästörar av en viss storlek som passar exakt i fästet på jordankaret. Jordankaret av min storlek (7×7) kostade 80-90 kr styck, Allt gick på 600 kronor, men då hade jag tre jordankare hemma redan, så det blev kanske kanske 800 totalt. Det sjuka var att skruvarna kostade runt 200 kronor, eftersom man var tvungen att köpa en stor låda. Om man oljar, förstör man inte den blekta grå träkänslan som jag vill ha då? /Jonas

  4. axel skriver:

    okej tack för svaret, ja verkligen att skruvar ska kosta mer, som logiskt borde kosta minst. Men tror du att man kanske kan använda andra skruvar, har massvis med olika skruvar.

    Men antar att det där är special skruvar som man måste köpa annars lät det som ett bra pris
    jag är ingen direkt snickare, men ska försöka gå efter din beskriving och träet passade verkligen snygg trä med andra ord måste man ju ha i tankarna också. Såg att du bytt till en annan sida eller slags facebook sida?

    Mvh Axel

    • blomjonas skriver:

      Hej! Man kan säkert använda en massa andra sorters skruvar, men jag hade inga vad jag vet, sen ville jag vara säker… Jag har skapat en ny facebooksida för Blomjonas, förut hade jag en ”grupp” nu har jag en ”sida” som man lätt kan gilla, gruppen var man av nån konstig anledning tvungen att ansöka till. Men bloggen är kvar! Hoppas du kan visa resultat av ditt bygge sen, skulle va kul att se!
      /Jonas

      • fredrik skriver:

        Bara en kommentar, till jordankarna blir det nog bäst med fransk skruv men den brukar gå att köpa på lösvikt på många byggvaruhus så då kan man köpa precis så många man behöver.

Kommentera

