Höstsådden hittad! Jag har rensat.

Här finns höstsådden!

Jag har rensat rensat rensat! Och jag har hittat! Jag har hittat höstsådden. Men jag var tvungen att gå tillbaks till mitt inlägg i  höstas för att minnas vad jag exakt hade sått. Det var tre rader morötter och en rad persilja. Och jag hittade tre rader morötter! Persiljan har inte velat gro. Hursomhelst. Det är fantastiskt. Jag tyckte jag såg små trevliga groddar tidigare i vår, men nu ser jag att det verkligen är sant: Höstsådden har lyckats! Det är ju jättevanligt att höstså och jag tänkte, varför inte prova. Då slipper man ju så på våren. Och uppenbarligen lyckades det!

Tre rader morötter sådda i oktober 2010!

Jag rensade ordentligt också, i landet som ska bli årets kålgård. Där hade jag min indianska rabatt förra året, med squash, krasse, ringblommor, majs och ärter. Jorden borde inte vara jätteutarmad, men jag gödslade ändå för kålens skull. Den ska jag sätta ut i veckan.

Redo för kål!

Nu har jag bara kvar att rensa en stor rabatt på min andra lott, där tänkte jag ha mest sommar blommor, en del som jag drivit upp och en del som jag ska köpa. Dessutom har jag några mindre ställen jag måste rensa på. Häromdagen rensade jag där jag hade kål förra året , där ska jag ha morötter, rödbetor, mangold och spenat, och någon rad blommor. Lustigt nog hittar jag inte bilder jag måste ha tagit på den nu, så jag visar en del av min just nu något röriga lilla rabatt på en av mina lotter. Men den är fin ändå! Och det syns inte här, men sparrisen sticker upp längst fram. Det är alltid spännande att se om den har överlevt vintern, och den brukar visa sig först runt midsommar, så i år är det tidigt. /Jonas

Lilla lotten. Längst fram till vänster finns en sparrisknopp!
Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i höstsådd, morötter, odling, odlingslott. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Höstsådden hittad! Jag har rensat.

  1. Ping: Höstsådd av morötter och vinterträdgård | Blomjonas's Blog

Kommentera

