Sofiero – Enkla, effektfulla tantrabatter, med superutsikt!

Jag har varit på det kungliga lustslotttet vid Öresund, Sofiero. Byggt år 1864 av hertigparet av Östergötland, prins Oscar och hans fru Sofia av Nassau, dvs blivande kung Oscar II och drottning Sofia, och år 1905  skänkt i bröllopsgåva till sonsonen Gustaf Adolf och hans fru Margret av Connaught, blivande Gustav VI Adolf och hans första fru kronprinsessan Margareta. Brittiska Margaret hade ett stort trädgårdsintresse, och hon anses ha varit kunnig. Hon vurmade för det som vi nu tycker är det typiskt brittiska inom trädgårdar, herbatious boarders, dvs superlånga rabatter med ett överflöd av perenner och sommarblommor i alla höjder, färger och former. Margareta och Gustav Adolf anlade också rhododendrondalen, som Sofiero kanske är mest känt för nu. Margareta dog redan 1920 och Gustav Adolf gifte om sig med en annan brittiska, Lady Louise Mountbatten och Gustav Adolf fortsatte att sköta trädgården i första fruns anda, När jag var där i början av juni, blommade fortfarande det mesta av dom enorma buskarna. När Gustav Adolf dog 1973, i Helsingborg, donerade han slottet till Helsingborgs stad. Jag vet inte hur innehållet i rabatterna såg ut på Margaretas eller Gustav Adolfs tid, men nu består de av enkla växtval som ger effekt. Kolla in galleriet nedan och se till exempel den långa rabatten med krasse. En ganska tråkig växt, men som ser snygg ut på håll. Samma sak i Kronprinsessan Margaretas blomstergata. Det är någon meter ringblommor, sedan någon meter tagetes, sedan en massa jättedaggkåpa. Enkelt, lättsköttt, effektfullt. Lite tråkigt också i ärlighetens namn. År 2010 utsåga parken till Europas vackraste. Det håller jag verkligen inte med om. Förväntar man sig det så blir man besviken. Men den är mysig på ett väldigt oprententiöst sätt, det är lite svensk tantrabatt över det hela, men det är ju inget att skämmas över. Så Sofiero är ändå värd en liten utflykt, om inte annat för det trevliga kaféet med kanske Sverges mest underbara utsikt, gott rejält bryggkaffe, goda och intressanta mackor och minst sagt smaskiga bakverk.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i historiska parker, parker, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

