Potatis satt. Buskar planterade. Smarta krukor!

Äntligen har jag fått lite av min potatis i jorden. Jag kör någon slags växelbruk, så jag sätter min potatis där jag hade rotfrukter förra året. Jag satte två olika sorter, Amandine och sparrispotatis. Amandine ska vara tidig och sparrispotatisen är rolig att testa, den ska vara väldigt god. Jag läste någinstans att danskar älskar den. Det är absolut inte sent att sätta potatis nu, det är bara det att i år hade man faktiskt kunnat sätta potatisen i början av maj, eftersom tjälen gick så otroligt tidigt i år, tre veckor tidigare än normalt. Jag brukar räkna med att den har gått först i mitten av maj här i zon 5, så jag kan inte klaga. Man glömmer så lätt hur det är andra år. Förra året satte jag min första potatis några dagar senare än i år, och även då kändes det sent.

Nu har jag satt buskar där min häck var också, jag satte en röd fläder, en häggmispel och ett silverpäron. Jag ville inte ha en traditionell häck längre, utan en böljande omväxlande fond, med olika färg och form. Jag vill att min lilla trädgård ska bli en inramad, ombonad oas, som en engelsk city garden. Silverpäronet är egentligen härdigt till zon 3, men jag hoppas att jag har ett hyfsat mikroklimat i min trädgård.  Jag har en ginko som har överlevt två kalla (snörika) vintrar så vi får se. Just nu ser allt väldigt spinkigt ut, men det är ju om några år som det ska bli den vackra varierande fond som jag vill ha. Kolla in mina karamelltulpaner också. Den rabatten ser faktiskt nästan ut som jag hade föreställt mig, det händer inte ofta! 🙂 Och se ”mina” fiffiga krukor. Jag använder en massa olika förpackningar som jag klipper upp eller använder som de är. En av de mest onödiga trädgårdssaker att köpa måste vara miniväxthus. Istället kan man köpa körsbärstomater i genomskinliga plastburkar med lock och få ett miniminiväxthus, eller vill man ha ett större köper man färdigförpackade vindruvor. Superenkelt, billigare och praktiskt! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

