Tulpaner i kvällssol och vitlök som växer

Jag lånade hem en systemkamera i helgen. Det är så skönt att kunna ta skarpa bilder och åtminstone få lite mer känsla i bilderna än vad en mobilkamera ger. Som synes har jag fångat de tidiga tulpanerna. De är vackrast just nu, i början av sin blomning. De är också vackrast när det är mulet, och som här i kvällssol. När solen skiner på dem mitt på dagen fläker de upp sig och tappar en hel del elegans. Då ser man inte heller den vackra övergången av grönt från stjälken till kronbladen.

Jag passade på att fler bilder på min trädgård som den här fingerborgsblomman. Jag satte en planta för några år sedan och förra året kom det upp små plantor över hela trädgården, men det här är en av få som får vara kvar, i min grekiska rabatt, den där de röda tulpanerna är.

Jag åkte även iväg till mina odlingslotter där det inte växer särskilt mycket ännu. Allt kommer igång är betydligt senare på lotterna

än i  min trädgård, men det börjar bli dags att ta itu med dem också. Jag köpte sättpotatis i veckan, kanske att jag planterar den  i helgen, vilket är ganska tidigt i så fall. Flera lottgrannar har redan sått fröer, och själv ska jag åtminstone slänga ner vallmo, vilket jag alltid är sen med, men som man kan sätta tidigt. Det som faktiskt växer är vitlöken jag satte i höstas, i början av oktober. Då fick den tid att rota sig innan tjälen kom och alla små klyftor utom en har kommit upp! Underbart.

Till slut vill jag visa en bild av min lottgranne K:s pärlhyacinter. Det börjar med att några visar som här i en tuva av gräs, och inom några dagar har hela rabatten fyllts. Pärlhyacinter är underbara, de skiftar i färg

under sin levnadsbana, det gör ju alla blommor, men de här går från naivt strålande babyblå till moget djup duvblå. Jag ska visa fler bilder av dem! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, odling, odlingslott, trädgård, vårlök. Bokmärk permalänken.

Kommentera

