Vivan lever! Släng inte snabbköpsväxterna!

Det här är helt galet. Jag hade verkligen inte räknat med att slit-och -släng-primulorna jag köpte på stormarknaden förra våren och sedan satt ut på min lott skulle övervintra. Jag har inte ens tänkt tanken att det skulle vara möjligt, men det var det. Det är verkligen extra roligt eftersom blomexpertens råd i tv om primulor fortfarande ringer i öronen: ”Släng dom när som blommat ut, det blir ändå inget sen”. Nähä? Det här är visserligen första gången de överlevt vintern för mig, men de har alltid blommat vidare ute, sedan jag satt ut dem när de blommat klart inomhus. Så mitt råd är: Släng inte, utan sätt ut slit- och släng- blommorna som blommat ut. Jonas 🙂

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, i zon 5. Jag odlar regelbundet sedan 15 år på tre odlingslotter och har en minimal trädgård på cirka 40 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om de trädgårdar jag besöker. Kommentera, fråga och tipsa gärna! /Jonas
Detta inlägg publicerades i odling, odlingslott, trädgård. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vivan lever! Släng inte snabbköpsväxterna!

  1. Anders skriver:

    Ett synnerligen bra råd! Så kul att den klarat sig. 🙂 Snabbköpsvivan (vilket förresten låter som en kassörska i marinblå uniform och lagt hår) brukar ha riktiga fantasifärger tycker jag! Sådana man gärna har i rabatten på våren! 🙂

  2. Hej där! Ny blogg för mig, kul!
    Jo, jag brukar pröva alla oortodoxa inköpsställen när jag springer på något. Det brukar vara prima växter för det allra mesta.
    Vi har fått en Lidl-butik i vår lilla by. Där handlar jag allt möjligt nu, frön, wisteria och nu igår ett par ute-hibiscusar. Inte härdiga här men för krukorn i sommar. Priset brukar ligga på mellan 20-30 spänn för en hygglig planta, vilket man får säga är mycket sympatiskt:-) Jag tror jag betalade ca 2.50:-för fröerna….

    Ha en fin helg! Här får vi pysselväder hela helgen!

    • blomjonas skriver:

      Vad härligt när man kan hitta fina växter billigt, och är dom inte fina från början brukar dom bli det efter ett tag! Kollade in din blogg, fin! Ska kolla mer när jag slutat jobba !/Jonas

  3. Axel skriver:

    jag har köpt flera gånger minirosor på Ica eller Konsum och sedan satt ut de i rabatten ute och båda lever och växer år efter år framfkörallt min gula som var så liten är väldigt vacker och lite större som sagt. Så det är mycket man kan sätta ut i sin trädg.ård och de klarar de tuffa vintrarna. Det blir en billig ros om man jämfkör med att köpa en i handelsträdgården.

  4. blomjonas skriver:

    Ja Axel, jag vet flera som har fått minirosor att överleva. Jag har aldrig testat det själv, men om jag hittar en billig ska jag prova! /Jonas

  5. Boman skriver:

    Jag sätter alltid ut de där pytte rosorna man brukar få. Antar att de är behandlade med något så de ska stanna så där pyttesmå. Gör likadant med det mesta på rot, förra sommaren blev det en blå Hortensia, en slit och släng blomma i kruka. Den satte jag ut när den blommat klart och den växer som tusan nu. Hur blomningen blir får vi se. De flesta krukväxter klarar sig och får storhetsvansinne ute:-)
    Persilja, dill, kyndel och gräslök i min trädgård är också köpta i livsmedelsbutik, nedklippta och utsatta i närmaste rabatt.

Lämna en kommentar