Det regnar! Första vårregnet.

Det regnar för första gången ordentligt den här våren . Och regnet behövs. Det har visserligen varit en snörik vinter, men nu har snön smält bort och sjunkit undan. Nu vill det gråbruna gräset börja växa, och det kommer det göra nu när regnet strilar ner på det. Samtidigt blommar ännu fler tulpaner i mina rabatter hemma i den lilla trädgården.  Än så länge är de ganska oansenliga, men jag vet att de kommer bli större och blaffigare. Men det får jag stå ut med. De kommer att avlösas av elegantare kolleger. På mina odlingslotter verkar det mesta hända under jord. Men rabarbern växer. Jag har förberett täckning genom att ställa en kruka över. Nu ska jag bara täcka med lämpligt material, så rabarbern bleks och blir späd. /Jonas

 

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott, trädgård, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det regnar! Första vårregnet.

  1. Anders skriver:

    När jag ser så fina rabarberknoppar blir jag svart i ögonen och önskar livet ur rådjuren i stugan som glatt nafsade i sig de första som kommit upp där…

  2. ulrika söderlund skriver:

    Jonas så fina rabarberknoppar, instämmer med Anders om rådjuren. Jag har samma dilemma i stugan där är det många som smaskar på det jag planterar. I höstas blev i stort sett alla björkspireor nedätna och en del blommor kom aldrig till blomning, för de han haren äta upp.

  3. blomjonas skriver:

    Men oj så trist. Jag tycker alla med trädgård borde ha fri jakträtt på rådjuren, eller få stängselbidrag av kommunen åtminstone. Det är konstigt att rådjuren inte kan äta maskrosor, strandfränne och tistlar istället? När, riktiga gourmeter är dom! Usch!! Jag slipper tack och lov, hittills i alla fall!

Kommentera

