Första tulpanen och mysteriet med jätteverbenan

Tittade ut igår och helt plötsligt såg jag något rött som lyste till i rabatten, den första tulpanen! Jag var inte alls beredd eftersom tulpanerna inte alls ser särskilt stora ut och jag knappt har sett knoppar. Men det här är en sort som kommer år efter år och som är väldigt oansenlig och grönröd i början, för att växa till sig med dagarna och värmen. Men efter  kyla i natt med -4 så nu slokar den, den lär nog repa sig. Jag kom ut en stund i rabatten igår och rensade lite till. Jag har haft en liten paus i rensandet. Det är ovanligt tidigt att kunna göra det redan här uppe, så det känns väldigt lyxigt att kunna ta det lite lugnt! Så nu har jag en finare rundad kant på min gräsmatta, även om jag inte alls är klar.  Och notera att krokusen fortfarande blommar…

Så undrar jag om någon tycker det här ser normalt ut. Det är jätteverbena som jag satte i början på april.  Okej att jätteverbena ska vara seg, men nu får den väl ge sig? Ska det ta över en månad innan det kommer nya blad efter hjärtbladen? Det lustiga är att mina fröer grodde supersnabbt, det är ju fröer från jätteverbenan kända för ett inte göra.  Jaja, det här visar sig. 🙂 Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, vårsådd. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Första tulpanen och mysteriet med jätteverbenan

  1. ulrika söderlund skriver:

    Hur går det med chilin då? Mina växer då så väldigt långsamt

  2. Helena Skagerlind skriver:

    Prova att skola om jätteverbenan i egna krukor med bra blomjord så kanske de får mer livsrum och sätter fart. Vad gäller chilin så verkar det inte vara något chiliår i år, mina stackare står och stampar och jag har hört fler som har samma problem. Tomaterna däremot, som jag sådde när snön låg metertjock ute blommar nu för fullt i mitt växthus.

Kommentera

