Första maj – det växer ute, trångt inne

Jag läste någonstans för flera dagar sedan någon som skrev att hon hade satt allt ute och nu var det bara att vänta. Här i zon 5 i Västerbotten är det inte så. Visserligen satte jag saker i landen i höstas och dem väntar jag på, men hittills i år har jag bara satt inomhus. Eftersom jag var på resa till i början av april blev jag lite försenad, men efter att jag kom hem stressade jag inte heller. Jag har satt lite pö om pö- Nu har mycket vuxit såpass att jag måste sätta om det, så det har börjat göra. Förra året köpte jag en ”paper potter” påBotaniska i Göteborg (efter att ha letat över halva England, 150 kronor kostade den). I år har jag börjat använda den. Det är alltså en mojäng som man gör egna papperskrukor med. Jag såg en i nåt  tv-program och ville ha en. När jag var på berömda trädgården Merriment i

England i somras fick jag massa hjälp att leta, men inte ens de kunde hjälpa mig. Nu har jag iallafall rullat en massa krukor och flyttat över till exempel min japanska humle som växer så det knakar dit. Det är lite pyssel, men tänk vad skönt att sätta mer dem i jorden direkt sedan! Nu är det maj redan och all snö är borta, det var den inte förra året vid den här tiden. Jag vet flera som sått ute, men jag väntar, normalt brukar man inte kunna sätta igång före mitten av maj. Så jag har tålamod. Men jag kan visa lite bilder från mina lotter, hur det ser ut nu. Som synes växer det, men det är rabarber och förra årets palsternackor! 
Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott, trädgård, vårsådd. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Första maj – det växer ute, trångt inne

  1. Anders skriver:

    Japansk humle är verkligen grönska på anabola steroider. Det blir ju otroligt lummigt!

  2. blomjonas skriver:

    Det låter bra! men känsliga små stjälkar!

  3. Helena Skagerlind skriver:

    Japansk humle låter spännande. Växer den lika kraftigt som den vanliga humlen? Hur odlar du den, från frö eller köper du småplantor och var får man tag på den? Eftersom jag är van att odla i zon 3-4 så känns det svårt att hitta växter som snabbt blir lummigt här uppe i norr.

  4. blomjonas skriver:

    Jag har bara satt fröna direkt själv, enligt påsen skulle ha svårt att gro, men mina grodde direkt. Sen har jag planterat om dom i egna krukor, men tyvärr har några dött när jag glömde vattna, så dom är känsliga (sånt är ju olika). Och än så länge är dom ganska små. Här är läget avgörande för hur mycket saker växer verkar det som. Men krasse brukar växa snabbt och jag har en vinranka hemma som växer galet mycket. Iofs i ett varmt hörn, men den är estnisk och är framtagen för kallt klimat (tål -25). Vanlig humle går ofta bra också, även om jag faktiskt lyckats ta död på en sån, men jag tror det berodde mer på jorden. Blomma för dagen växer också bra, och klematis har jag flera välväxande.

Kommentera

