Första ogräsrensningen – med ny superpall! Påskpynt!

Det har varit en solig påsk här i zon 5, inte så varmt som i södra Sverige, runt 15 grader. Snön är borta och det har torkat upp på sina ställen, så nu kan man arbeta lite lätt i trädgården. Jag försummade min trädgård förra året, så i år ska jag lägga mer energi på den. Jag bestämde mig redan i höstas att börja med det mest uppenbara, ogräset mellan stenplattorna. Stenplattorna är original från 1975

då  huset byggdes och jag har inte velat ta bort dem. med vissa stenplattor, tex skiffer är det vackert med gräs och ogräs i skarvarna, men jag tycker inte det är så fint mellan sådana här. Dessutom var det inte bara gräs och mossa mellan skarvarna utan även maskrosor och

mängder av digitalis, fingeborgsblomma eller hjärtstilla som den också kallas. Den är vacker, men inte mellan stenplattorna. I höstas kände jag mig så desperat att jag till och med funderade på att använda Roundup  (ett växtgift, fy, fy!) mellan  plattorna, men jag tog mitt förnuft till fånga och köpte en ny fogkrats (ej med

 trähandtag den här gången, det lossnar, varning!). Och jag inhandlade den här underbara, vändbara pallen. Den är vadderad där man har knäna när man har den upp och ner och man flyttar den lätt med hjälp av handtagen. Jag trodde nog att det skulle dröja många år innan jag

skaffade en  sådan, men det är ju bara att inse att det är jobbigt redan nu både för antingen knäna eller ryggen. Nu känns ogräsrensningen nästan som en fröjd! Ingen mer plåga för rygg eller knän. Och när man inte orkar rensa längre, så är det en perfekt vilstol.  Den kostade 250 kronor, jag köpte den första jag hittade, men det finns kanske billigare. Den är verkligen värd pengarna!  Än så länge blommar bara de allra tidigaste lökväxterna hos mig, snödroppar och krokus. Jag har sett tulpaner mot söderväggar också. Jag är extra glad åt krokusen som blommar i min bruna gräsmatta, det är perfekt att ha krokus i den lagom till första klippningen har de nästan vissnat ner. Och så vill jag visa min fina påskdekoration. Det är faktiskt en levande liten buske. Jag har ingen aning om vad det är, jag räddade det när jag rensade i min trädgård för flera år sedan, nu är det trevligt att ha något grönt i en kruka som man kan flytta runt. Det slår ut tidigare än allt annat också! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

