Töchock, premiärrensning och rabarberfunderingar

På två dagar har det gått från vinter till vår på lotterna. När jag åkte dit idag hade jag förväntat mig en att det skulle vara mycket snö borta men inte det här! En formidabel töchock! Jag mer eller mindre gapade av begeistring.

Lotten den 18april 2011

Lotten den 18april 2011

Jämför det med hur det såg ut i förrgår, ganska ofattbart:

Lotten 16 april 2011

Första ogräset 2011

Så det gick som det brukar gå när man är i närheten av jord. Man tittar ner och man börjar rensa ogräs. Det var otroligt lätt att slita upp det men jag var inte jätteambitiös. Det måste torka upp en del innan man kan sätta igång ordentligt. Men  det växer, inte bara ogräset. Min rabarber är igång ordentligt. Jag funderar på att täcka den med en kruka så att det blir totalmörkt för den. Jag har gjort det ett par år

Rabarber!

och resultatet blir mjälla, neonrosa, nästan söta rabarber, verkligt goda att ha i den första pajen.  Det finns speciella krukor tillverkade just för att täcka och bleka rabarber, men tyvärr har jag inte hittat sådana.  Man kanske kan använda svart plast?

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, odling, odlingslott, trädgård, vårsådd. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Töchock, premiärrensning och rabarberfunderingar

  1. ulrika söderlund skriver:

    Visst är det härligt här i Umé så här på våren. Vi norrlänningar får vänta men så tar det fart och hux flux är vi ifatt södra landsdelen.
    Lycka till önskar en som bor på stugvägen där även du bodde som barn 🙂

    • blomjonas skriver:

      Oj, bor du där! 🙂 Vad kul!! Jag kanske kan titta förbi nån dag! Det är ganska bra här uppe faktiskt, man kan åka skidor länge och behöver inte känna stress att trädgårdsarbeta eftersom det inte går! 🙂

      • ulrika söderlund skriver:

        jag flyttade ”hem” igen då vår son föddes 1991 och bor fortfarande kvar. Mina föräldrar bor kvar i samma lägenhet och min familj på övervåningen. KOm gärna förbi – du vet ju vart det är.
        PÅ somrarna är i stugan i Bussjö och det är där jag har mina odlingar.

  2. Marie skriver:

    Angående rabarbern. Du kan ställa en vanlig hink över rabarbern, men är den av plast bör du lägga en tung sten på så den inte blåser omkull. Det fungerar.

Kommentera

