Första krokusen och snön smälter, snön smälter!

Äntligen tittar den första fina krokusen upp på framsidan av huset (titta noga, det lyser lite blått ganska nära väggen). Igår försvann också snön på framsidan, där den har legat meterhög även denna vinter. I trädgården ligger endel snö kvar, men det är bara fråga om dagar innan den försvinner.  Där tittar tulpanlökar upp och även de krokus jag satte i gräsmattan i höstas. Det tar ett tag innan gräset börjar växa, så det är trevligt att det händer något där. Jag räknar med att krokusen ska sprida sig och kanske sätter jag fler lökar i höst. Mot planket har jag en häck som jag ska ta bort i år, den har svartfläcksjuka som inte försvinner. Istället ska jag sätta några vackra buskar. Där finns också riddarsporrar som aldrig blir den blå sky jag tänkt och så finns det en rad hallon som ger jättemycket. Hallonen sprider sig med väldig kraft med rotskott,  men det är bara att dra  upp eller klippa av. Enkelt! På mina lotter ligger snön fortfarande decimeterhög, vilket är helt normalt. Lottområdet ligger i en sänka, vilket gör att snön gärna drevar sig

där. Att den ligger i en sänka betyder också att det sällan blir riktigt torrt, och man kan odla utan att vattna, utom när man sår förstås. Den här vintern har det varit väldigt lite tjäle, så förhoppningsvis reder sig jorden lite tidigare än den brukar. Ett vanligt år räknar jag med att kunna komma igång runt mitten av maj, även om jag försöker få ner några fröer tidigare.  Idag skiner solen och det blåser, så mycket snö borde försvinna!

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, odling, odlingslott, trädgård, vårlök. Bokmärk permalänken.

Kommentera

