Kronärtskockor, chili och längdskidåkning


Nu är våren äntligen på väg, även om vintern för min personliga del varit riktigt uthärdlig. Orsaken är att jag börjat åka längdskidor. Jag vägrar att medge att jag har hakat på någon slags trend, möjligtvis pappatjat-trenden – eftersom min pappa tjatat på mig i massa år att börja åka eftersom jag har skidspår om knuten.  Jag har således varit ute ovanligt mycket den här vintern, vilket hållit mig frisk och pigg, jag har fått ovanligt mycket ljus.  Vad har det med odling att göra, kan man fråga sig. Jo, jag har upplevt samma maniska lust till skidåkning som jag gör med odling. Känslan att vilja tillbaks ut i spåren när man just utpumpad avslutat ett pass på ett par mil liknar den att efter att ha rensat

ogräs en kväll  längta till nästa dag när man får fortsätta med något nytt.  När skidåkningen fungerar åker man utan att tänka, precis som vid trädgårdsarbete när tiden flugit iväg fast man bara skulle binda upp ärterna.  Och samtidigt som jag var ute i spåren växte det i köksfönstren. Jag var tidigt ute med chili och kronärtskocka. Båda satte jag i början av januari och chilin grodde fint inom två veckor men kronärtskockan

ville inte ta sig. Jag blev tvungen att sätta tre omgångar och den tredje och sedan den fjärde tog sig fint. Det är kronärtskockor på bilden ovan och chili på bilden till vänster. Båda tar väldigt lång tid på sig, särskilt kronärtskockan. Har jag tur med en varm och solig sommar kanske den blommar i slutet av juli. Och i år har jag lyckats med plantorna, nästan inga har dött för mig. Förra året överlevde bara av mina allra tidigast sådda. Rothalsarna på kronärtskockorna är nämligen väldigt känsliga för fukt och de små liven kan plötsligt bara dö. Nu hoppas jag att faran är över!  Jag är förresten lite sen med vårbruket kan man tycka. Orsaken är att jag varit ute på en resa för att möta våren i Antikens Europa. Återkommer om det! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i chili, odling, odlingslott, trädgård, vårsådd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

