24 minus ute, men inne växer chilin

Ute är det rejäl vinter, kanske årets hittills kallaste dag, 24 minusgrader men också  strålande sol. Att ta sig ut är verkligen en utmaning. Men ut ska man, så småningom. Och om någon månad kan våren vara på gång ordentligt även här i zon 5. För 4 år sedan blommade tussilagon i början av mars, så hoppet finns. Så här

ser chilin jag satte den 9 januari ut nu, den växer på fint. I år har jag satt till extra ljus, jag vet inte om det hjälper, men det tycks inte skada. Jag har på lampan hela dagen, 16 timmar. Och de små skotten är riktigt fina. Däremot lyckas jag inte med mina kronärtskockor. Jag har satt omgång tre, och de vill inte gro. Jag funderar på om jorden är för fuktig. Är det någon som vet? Jag vet att de är väldigt tröga, men något frö borde ju gro! Fortsättning följer! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i chili, odling, odlingslott, trädgård, vårsådd. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 24 minus ute, men inne växer chilin

  1. Ping: Tweets that mention 24 minus ute, men inne växer chilin | Blomjonas's Blog -- Topsy.com

  2. ulrika söderlund skriver:

    hejsan, jag har satt chili jag med, tog några från plantan som jag har stått i uterummet i stugan och satte och nu har det kommit upp många små plantor, Är väl säkert lite för sent ute men blir det så blir det,

    Hälsningar från gatan du bodde på som barn
    stugvägen

Kommentera

