Morotsskörd i januari

Det är helt galet, jag har skördat morötter idag. Den 30 januari 2011! Alltså, egentligen ska man ju inte bli förvånad, det här är ju gammal kunskap. Men varför gör man det inte oftare? Det är alltså min lottgranne Asta som i höstas grävde ner en del av sin morotsskörd.  Jag skulle tro att morötterna var 30-40 centimeter ner.

Här är den första jag såg  när jag grävt. Först hade Asta täckt dem med jord, sedan löv , därefter gammal täckduk, sedan löv och barr, täckduk igen och till sist en planka. Jag kan minnas fel. Hursomhelst är det fantastiskt att morötterna är hur fina som helst, verkligen, de är perfekta, inte skadade, dom är krispiga och söta, och smakar precis som i höstas.

Här ser man det första lagret löv och barr som var under den översta plankan. Men vad ska man nu göra av alla morötter? Jag fick ett recept på en morotssallad av Asta, som man kan frysa in! Det är ju detta ständiga problem med förvaring. Min frys är full av extraprisvaror, men jag kanske kan klämma in lite morotssallad.       Recept:

Ensalada de zanahoria

Riv 1 kg  morötter på ett fat. Fint eller grovt efter behag, Pressa över saften från 4-5 limefrukter. Strö över 1-2 tsk strösocker.  Låt allt stå en stund och blanda sedan ihop allt. Presto! Jag ska göra lite själv, men kanske inte av så mycket morötter. Jag tror jag vill ha lite mer socker på också. Man kan kan säkert ha olika sorters socker också för att få variation.

Så här trevligt såg det ut när jag mumsade första moroten. Det är verkligen fantastiskt att den legat i jorden i 3-4 månader, och överlevt vecka efter vecka med temperaturer på minst 15 grader minus. Jag är lite förvånad att inga djur hittat dem också, kanske var det tur att kylan kom snabbt och frös det översta lagret? Härligt hursomhelst. Jag tog inte upp alla morötter heller, jag täckte över allt som jag gjort sist jag var på morotsexpedition, och kommer återvända om några veckor och ta upp mer! /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i förvaring, morötter, odling, odlingslott, recept, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

