Min egen hemmagjorda vår

Jag har vår hemma hos mig! Och jag har fixat den helt själv. Jag har alltså inte köpt tulpaner, som i och för sig också är en trevlig vintervana för att få vår hemma. Nej, jag har bemödat mig att sätta lökar inne själv. Det är enkelt, kul och billigt! Det är ju så att sent på hösten reas lökar ut. Ibland hinner man sätta ner dem i jorden före tjälen, ibland inte.

Men man kan också planera för sin egen vår, dvs sätta lökarna själv inomhus. Min plan var att de här hyacinterna skulle blomma lagom till jul, men så blev det inte, de blommar nu – en månad senare! Men vad bryr jag mig om det? Och det är enkelt att fixa vår själv. Jag satte bara ner tre hyacintlökar i jord i en kruka, vattnade och skjutsade in det hela i kylen.

Det här var i början av december. Jag vet inte om det är nödvändigt att låta dem stå i kylen, men jag tänkte att man kanske måste fejka en kort vinter. Sedan fick de stå där tills knoppar visade sig, en månad ungefär. Då fick de stå i köksfönstret där jag tror det är lite svalare, men väldigt lite hände. Knopparna växte pyttelite. Då flyttade jag dem till det lite varmare vardagsrummet. Då sköt de fart. På en vecka har de gått från knappt synlig knopp till nästan full blom. Nu har jag flyttat tillbaks dem till köket, dels för att avundsjuka grannar ska se dem genom köksfönstret (jag bor dock i ett radhusområde) dels för att de doftar ganska intensivt och då håller sig doften någorlunda på ett och samma ställe. Hursomhelst är det fantastiskt att kunna fixa sin egen vår på det här sättet, till en billig penning! Jag har även satt tulpaner, två krukor har jag i kylen, en fick stå ute av utrymmesskäl (på köksgolvet). Jag återkommer med rapporter om deras utveckling, än så länge har de varit några veckor i kylen. /Jonas 🙂

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lök, vårlök, vårsådd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

