Morotsskörd i midvintertid

Det är midvinter nu. Så här ser det ut i min lilla trädgård. Notera att staketet är ungfär 150 centimeter högt. Men bara att det är vinter betyder inte att man inte kan ägna sig åt trädgårdsverksamhet eller till och med skörda. Det är ju faktiskt så att det här snötäcket är växternas och djurens bästa vän, det lär vara nollgradigt där snön möter marken.

 

I höstas erbjöd jag min lottgranne Asta att att täcka hennes morötter för att skydda dem mot frost och snö. Jag tänkte man kunde vräka över några decimeter växtrester som skydd mot frosten. Men jag hann inte realisera mitt erbjudande förrän Asta var i full gång med att som jag trodde täcka morötterna. Nu är det full vinter och varken jag eller Asta har orkat hämta

 

morötter och det har ju ändå varit så fasansfullt kallt, så de har väl ändå inte överlevt.  Men häromveckan påminde Asta mig om morötterna och att jag fick hämta om jag ville. Och det ville jag.Jag tog min snöspade och gav mig ut på jakt. När jag kom till odlingslottområdet  var det mycket snö där. Mer snö än jag hade trott. Jag höll faktiskt på att vända,  det låg nästan en meter snö. Men jag använde min snöspade som ett ett tredje ben, så jag kunde med möda och ganska stort besvär ta mig fram i snöhavet.Det var inte lätt att hitta. Gömman skulle vara ”vid pinnarna”.

 

Dem  såg jag, men var där? Jag började gräva.  Hittade inget. Jag sms:ade Asta om ytterligare upplysning, fick svar, men hittade ändå inget. Jag var på väg att åka hem, men gav inte upp. Nu ringde jag och fick veta att det nog var vid den nedersta pinnen. Så jag provade där och -hurra!- träff! Det skulle vara en träbit överst och tänk det var det.

 

Jag blev ganska entusiastisk, och kände mig nästan så som jag kan tänka mig att Howard Carter kände sig när han upptäckte Tutankhamos grav 1922. Och nu var frågan: Skullemorötterna ha klarat frosten? Det har ändock varit minusgrader konstant sedan november, en ovanligt lång och ihärdig period även i zon 5. Jag började undersöka fyndplatsen.

 

Under plankan låg ett tjockt lager fiberduk, därefter ett lager löv och gräsrester, under löven jord. Och jorden var frusen, men inte mer än att jag kunde hacka upp den med minsnöspade och få bort kanske fem centimeter fryst jord. Och då, där: lös jord!! Ja, jorden var lös, den hade klarat sig, fantastistk! Men nu var jag rejält kall om handen. Jag stack ner den i jorden, letade efter morötter, men fann inga. Konstigt. Då ringde jag Asta igen, och fick vet att hon, som den noggranna person hon är inte bara täckt med nämnda lager jag just tagit bort, nej hon hade först grävt nermorötterna, sedan täckt med växtmaterial och sedan med jord, och löv, och duk, och planka! Så jag bestämde mig för att återkomma till gömman en annan dag, med bättre redskap. Jag kände mig nöjd med mitt värv. Jag la tillbaks allt i samma ordning som jag tagit bort det och täckte med ett rejält täcke snö och hoppades att jag inte förstört Astas fina stuka. För det är ”stuka” en sådan här gömma kallas, även om en stuka ofta brukar byggas mer på höjden, än nedåt marken. Men med tanke på kylan som varit den här vintern var det nog klokt av Asta att gräva ner rubbet. Jag återkommer med rapport om hur det är med morötterna. I jorden, nu i janurari. För övrigt har inga av de fröer som jag satte för någon vecka sedan grott, så det var ju lika bra att jag satte igång tidigt! 🙂 /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott, trädgård, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

