I fröet finns då, nu och sedan. En orsak att odla.

Hej kära trädgårdsvänner! Härmed önskar jag gott nytt odlingsår 2011!

Lök sommaren 2010

Lök sommaren 2010

Det firar vi med en bild på vackra lökar jag odlade sommaren 2010. Fast egentligen börjar ju aldrig odlingsåret, det slutar heller aldrig. Trädgård och trädgårdsarbete befinner sig ständigt i en flytande tid. Det är samtidigt ett nu , ett då, ett sedan. Nu gör man det man måste göra i sin trädgård, det man vill. Då tänker man på det man själv gjort, på det ens granne och vänner gjort, på trädgårdar man läst om, besökt, härmat. Sedan tänker man på framtiden, man ser inom sig allt fantastiskt som ska spira, all skönhet man ska få se, alla planer som ska förverkligas.

Många idag verkar vara stressade över att de inte lever i nuet, det oroas över att de inte känner nuet, att de känner inte vad de gör nu, de njuter inte av att vara här, just nu. Men, oavsett om man drömmer om framtiden, eller tänker på det som varit så finns man ju nu. Det är nu man tänker framåt, det är nu man tänker bakåt.

Att sätta ett frö illustrerar vad jag menar. Fröet bär i sig nsåtiden, nuet och framtiden. Det kommer ur en blomma, har en gång skapats med jordens, vattnets och ljusets kraft. När du sätter fröet tar du dåtiden i handen, trycker ner det – nu- i jorden och tänker på framtiden som finns i fröet. Framtiden är blomman som fröet ska ge, grönsaken, gräset. Och tanken om framtiden finns i nuet, framtiden skapas i samma stund som fröet möter jorden, i den stund du täcker det med lite jord och vattnar.

Chili och kronärtskocka

Chili och kronärtskocka

Och jag har satt mina första fröer detta år 2011. Det blev några chilifrön från en frukt jag köpte i affären och några kronärtskockor från 2010 av sorten Violet, en gammaldags (förr!) lite viktorianskt inspirerad sort. Jag sätter så här tidigt dels för att båda har lång utvecklingstid och chilin tar lång tid på sig att gro, dels för att kronärtskockornas plantor har mycket fuktkänsliga rothalsar och att jag därför räknar med ett visst svinn och kommer att få så om.  Jag ska självklart visa hur det går nu i vinter och vår med mina plantor. /Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, trädgård. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till I fröet finns då, nu och sedan. En orsak att odla.

  1. Ping: Tweets that mention I fröet finns då, nu och sedan. En orsak att odla. | Blomjonas's Blog -- Topsy.com

  2. Anders skriver:

    Jag måste nog ändå fixa några krukor. Det kliar i fingrarna.

Kommentera

