Höst på lotterna

Så här ser det ut på mina odlingslotter just nu. Den snö som kom förra veckan har långsamt försvunnit, men idag snabbt, eftersom det regnade från tidig morgon. Skönt tycker jag, snö kan jag vara utan, även om det är viktigt att det kommer snö för att skydda perennerna mot kylan.  Jag har rensat från ogräs och täckt fler och fler odlingsbäddar med gräs, odlingsrester och sly. Men jag har några kvar at täcka. Jag ville i allafall visa de här vackra höstbilderna. Det är mörkare och mörkare om dagarna, men det som är grönt lyser ändå upp landen. Det är svårt att förstå att när som helst kan Kung Bore komma och lägga sitt skyddande och vilsamma täcke över marken, växterna, daggmaskarna. Ovan jord ska allt frysa, här ska längtan till ett nytt år ska växa, planer ska formas, frön ska beställas. Men än finns det tid att gräva. Dra med muspekaren över bilderna så kommer det lite information om dem!

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott. Bokmärk permalänken.

Kommentera

