Duktiga, vackra Botaniska

Egentligen vill jag bara visa de här underbara höstbilderna från min favoritpark i Sverige, Botaniska trädgården i Göteborg. Som synes var vädret perfekt för att strosa bland perennerna. Det var nämligen bara perennerna som stod kvar, eftersom man på Botaniska varit duktiga och grävt bort alla sommarblommor, varav många var knölväxter, som begonia och dahlia. Så rundlarna vid entrén var tomma, och den maffiga dahliarabatten längs den lilla backen upp möt den stora gräsmattan likaså. Duktigt!  Men lite trist är det att alltid vara ordentlig, Jag har ännu inte haft hjärta att slita bort sommarblommorna i min stora rabatt, nog har jag haft tid, men jag har skjutit på det, också för att blommorna är så vackra, även när frosten tagit dem. Men till helgen ska de bort, och jag ska  rensa bort rotogräs, kratta till jorden och sedan täcka med blommorna jag rivit bort. Jag ska inte höstgräva. Det råder delade meningar i trädgårdsvärlden om man ska höstgräva eller inte, men jag håller mig till de som inte gräver så mycket. Dels är det skönt att slippa, dels tror jag verkligen på täckodlingslegendaren Nils Åkerstedt som säger att man ska låta jorden, djuren och mikroorganismerna sköta sig så mycket som möjligt själva. Men strunt i det och ta en titt på de underbara bilderna. Vilka färger, vilket ljus! På den översta bilden, den med urnan ser man min favoritvattenskulptur, i hela världen tror jag. På sommaren är urnan fylld med vatten som sakta rinner över kanten ner i dammen nedanför. Kanske är det för att jag sett den i hela mitt liv och det är något speciellt med det man känner och känner igen. Här ger Nils Åkerstedt intressanta  råd: http://www.naturochtradgard.se/gronmassa_fraga_nisse.html

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odlingslott, parker, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

