Höst i kålgården

Det är början av oktober och ännu har inte det stora mörkret sänkt sig som ett lock över landet. Ingen snö har kommit heller, vilket inte är helt ovanligt på breddgraden där jag bor. Så ännu så länge går det att skörda i kålgården. Kålen är tålig mot kyla, och fortsätter växa så länge det är liv i den.  Jag har inte skördat någon spetskål ännu, som jag också satt,  jag behåller lugnet och väntar några dagar, ju längre desto bättre. Jag har inte tagit någon svartkål heller, som sticker upp som plymer i rabatten. Jag odlar den mest som prydnad, men italienarna blankar den enkelt i olivolja. Jag låter den oftast stå kvar i rabatten och då blir den mat åt harar har jag sett.  Sorten heter ‘Nero di Toscana’ eller palmkål på svenska. Dagens Nyheter skrev en liten artikel om denna kål och fler. http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/kal-a-la-toscana-1.599576

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

