Lönnens tid är nu

Lönnar har vackra blad på sommaren, men det är sannerligen på hösten som de är som vackrast. Jag hade glömt bort varför jag köpte den här lönnen, men när jag kom hem igår, påmindes jag om varför, färgen är ju sjukt snygg! Bortse från resten av skräpet i rabatten (men notera persiljan – praktiskt nära köksdörren!), det ligger där för att förbättra jorden. Jag hade tänkt stamma upp lönnen,  men nu när jag ser alla vackra blad vet jag inte om jag har hjärta att beskära den. Får se nästa vår! Acer triflorum heter den, men den borde heta något mer, men minns inte! Antar att triflorum betyder trebladig, för det är den.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

